”Josse , du måste börja träna [mer]” -”söndagscykling” för vissa, för mig 97 km långt……….

Redan i första backen på väg upp för Romeleåsen fick jag en blick och frågan, ”hur cyklar du egentligen i uppförbackarna, så där kan du ju inte göra! Du måste hålla ryggen med rak, skjut fram höften och ta i med magen så får du mycket bättre tryck i pedalerna och således mer fart i uppförbackarna.”

Idag har jg i strålande väder cyklat med en fd löparkompis, Fredrik, som jag sist tränade med 1992. Då tränade och tävlade vi bägge för Björnstorps IF i långdistanslöpning Jupp, över 20 år sen men den kändes ungefär som vi sågs igår, så därför fick jag mig snabbt en släng till ”  Josse du måste ju börja träna,  du har kadensmätare, använd den, du ska ligga på 90 ”. Puhhh!

Äntligen har jag dock kommit ikapp i bs och har haft ett rätt ok bs idag, började cykla kl 9.15 i morse med ett bs runt 7 som sedan har legat rätt stabilt mellan 5-9 under mina första 84 km för att sen har fikapaus med kaffe med mjölk och ett äpple och avsluta den fantastiskt soliga varma påskdag med 13 km till.  Kallt kan jag konstatera att Fredrik, som ska köra 27 mil i ett cykellopp i Belgien snart, fick ren ”söndagscykling”. Min puls däremot har varit upp i 158 och jag har verkligen jobbat!  För att citera Fredrik; ”Jag undrade i varje backe var du tog vägen, du var ju nyss bakom mig.” Å andra sidan vet jag EXAKT  vad som väntar Fredrik nästa helg, för loppet går i Beligen är precis där mHealth, cyklingen jag gjorde i höstas gick….. Men vill jag cykla mer med Fredrik ska jag nog se till att göra det helgen innan eller efter ett lopp så han är lite trött!

Anyway, en helt fantastisk cykeldag i ljuvligt väder, årets första rapsblomma och ”nercabbade ben ” så tack för 97 km!  🙂

Skånskt cykelväder...

Skånskt cykelväder…

..med årets första rapsfält i blom!

..med årets första rapsfält i blom!

5 thoughts on “”Josse , du måste börja träna [mer]” -”söndagscykling” för vissa, för mig 97 km långt……….

Kommentera

