Hög hög och hög….törstig kamel och idrott med diabetes typ 1-var gör man ?

I Svarte- sydkusten med Extend och Novorapid som jag ALLTID  har med i sadelväskan

I Svarte- sydkusten med Extend och Novorapid som jag ALLTID har med i sadelväskan

Peter Adolfsson frågade häromdagen om det inte finns påskharar istället för skumtomtar...jodå Peter!

Peter Adolfsson frågade häromdagen om det inte finns påskharar istället för skumtomtar…jodå Peter!

 

Jaha,torsdags var jag låg utan att känna det….men eftersom diabetes typ 1 är ombytlig sjukdom/diagnos så har det senaste dygnet varit dags för tvärtom!   Att tro att man har hittar en modell som funkar PERFEKT en gång och nästan gång går bs fullständigt åt skogen!  Visst är det kul?

Igår simmade jag  i 60 minuter för att över voltvändingar, så det blev ett lungt distanspass och direkt efter det 50 min vattenlöpning. Vad händer? Jo bs ligger jämnt och fint under simningen, mellan 7 och 5 och åt en clementin och en påse nötcreme ( 18 gr  varav ca 9 gr är kolhydrater) och när jag kom upp efter nästan två timmar visade CGMen 9. rätt ok tänkte jag när jag gick in i affären …för att höra hur CGMen skiker och visar dubbelpil upp, dvs bs stiger snabbt uppåt. Inom 10 min hade jag ett bs på över 15!   I morgon  åt jag två kolhydratsfattiga mackor till frukost för att sedan sätta mig på cykeln, tog något mindre än normal frukost bolusdos och efter 40 min  pep Cgmen äntligen 9 och pil rakt ner. bra tänkte jag, nu jag jag snart börja dricka vinbärssaft- så jag kollade igen efter 5 km. 10.9 pil snett uppåt och då hade jag inte  ens druckit vatten!  Efter 1,5 h cykling blev jag lack på mitt höga bs, på 15-17, för tots flera duttar så sjönk jag inte så då öppnade jag en påse med skumtomtar och åt totalt unde r hela cyklingen max 8 st, dvs max 40  g kh. När jag kom hem hade jag varit ute i över tre timmar och bs visade 17,9 !! Så länge jag inte har ketoner är det inte farligt att träna- däremot är det inte så himla behagligt!

Så jag har full förståelse för att man tycker det är meckigt att idrotta med diabetes typ 1! Jag kände mig som en törstlig kamel från Sydkusten upp genom Skivarp, Skurup och Romeleåsen. När jag blir hög bir jag törstig och det är en annan sorts torr-i-munnen törstighet än man är ”normalt” törstig. Nu hade det gått sex timmar och trots massor av insulin har jag ff 15,9 i bs!  Jag känner inte att jag är på väg att bli sjuk, jag har bytt nål ( inget konstigt där heller så jag fattar inte vad som är fel. Insulinet har jag förvisso inte bytt men det funkade ju perfekt i ett dygn så det vore konstigt om det är insulinet. I morgon ska jag byta insulin, ska cykla med en gammal löparkompis jag inte sett sen 1992 och för hans skull vore det ju bra om jag kan komma ner i bs. jag blir så himla elak när jag är hög!  (Så det var nog bra att jag körde själv idag! )

Snart börjar simsäsongen! YES

Snart börjar simsäsongen! YES

Romeleåsen med utsikt norrut

Romeleåsen med utsikt norrut

 

 

Kommentera

