” Som doktor behöver jag inte bara hjälpa dig med en ev hypergykemi när vi cyklar……”

Igår hände det som inte får lov att hända! Det som jag fasat för i ganska exakt tre år- När jag började cykla i Bryssel, med näsan mot Barcelona, nästan 200 mil genom Europa var det detta jag var orolig för. Det fanns inte på kartan att jag bara skulle hinna köra 40 mil och sen bli inlagd för hyperglykemi på sjukhus i Saarbrucken. (Så jo, nu finns det på kartan! )

Igår var jag ute och cyklade med Dr W- vi körde norrut för vi trodde vi kunde undvika regnet men tji fick vi- i Ödåkra var vi tvugna att ställa oss kloss in till väggen vid ett elskåp. Jag hade nyss ätit ( ett tips, om ni kan, unvik att äta precis innan ett pass om ni har problem med hoppigt bs) CGM skrek efter bara någon mil och jag hade ( dumt nog) inte tagit med mig någon bsmätare. Jag drack 2 dl sportdryck,men jag fortsatte pipa låg så jag åt en Snickers med.
Nåväl, regnskuren försvann och vi cyklade norrut, upp över Rögle ( ja, det är här ishockeylaget började träna på en damm för 1921, fast då var det bandy, blev hockey på 1950talet och det blåste rätt mycket. Vi diskuterade om jag trots allt var låg, trots sportdryck, min kropp jobbade ju rätt hårt i motvinden. När vi kom till Mjöhult sa jag till Dr W- vi tar järnvägsspåret till Höganäs. Det är en asfalterad gångbana som är spikrak och påvåg ett antal km. Den var lite skyddade av häckar coh det låg lite grus på vägen. Vibörjade cykla och då hände det som jag väntat på så länge… Jag har en svaghet ( ja jag har många , men denna är den jag verkligen skäms för !)  JAG KAN INTE FIXA EN PUNKA!  Minns ni när jag var hos Carl i vintras och fick hjälp med mina däck? GRUS!

Vad händer?  JO, JAG FÅR PUNKA!!   Jag har ju grejer med mig och börjar motera av bakhjulet och hittar massor med grejer i cykelväskan; 100 kr, en Snickers, en Extend ( säkert från 2011…) en penna ( Novorapid alltså), kanyler , 100 spänn  OCH  en slang och verktyg. Det gick ju som, ni kan tänka er , inter så bra för mig, så Dr W ta över och utbrister”  Som doktor behöver jag inte bara hjälpa dig med en ev hyperglykemi…jag måste vara MEKANIKER också!

Bs när jag om hem ?  7,4!

Läkare kan mycket :)

Läkare kan mycket 🙂

3 thoughts on “” Som doktor behöver jag inte bara hjälpa dig med en ev hypergykemi när vi cyklar……”

  1. Fix har haft mekarkväll och den kommer säkert igen. Då kan du hänga på där. Rätt skönt att kunna fixa punkan själv. 🙂

  2. Helt rätt Karl-Lars det är ett måste när man tränar.
    Har kontakter med en firma som kan ta fram en Flexel-slang fungerar nästan lika dant som slang med luft. Problemet är att det blir tyngre.

Kommentera

