Upprop – CGM till alla! Det är valår i år!

När jag pratatde med TT i förrgår betonade jag hur viktigt det är att få tillgång till tekniska hjälpmedel och att  sjukvården och landstingsansvariga tänker så kortsiktigt på pengar. I ett land som Sverige är det därför underligt att bara strax > 10 % av alla vuxna typ 1 diabetiker har pump. Kombinationen pump + CGM har ännu färre – trots att man efter SBU rapporten vet att det är den behandlingen som patienterna upplever störst behandlingstillfredsställelse på. All diabetesvård är ” egenvård” , detta talar för att fler skulle ge sig själv bättre egenvård om de fick tillgång till dagens teknik!

Tekniken finns men är inte tillgänglig i tillräckligt stor grad och framför allt så blir det en klassfråga; Har jag eller har mitt barn råd att ha en CGM? Som min cykelkollega Carl sa ”Du Josse, den månadskostnaden motsvar ju ett billån eller (delar av ) en lägenhenhetshyra. Varför ska vi behöva betala detta själva??!!  Region Skåne tycker ju inte att jag är värd en CGM – mina värden är ju så bra ändå!!!! Varför? Jo för att jag kämpar dygnet om med kost, motion, insulindoser, känningar, höga värden, låga värden för att få stabilt blodsocker. VARFÖR STRAFFAS ?

Det finns ett upprop för att alla som vill ska få CGM.  Det är 676 namn med mitt, SNÄLLA  sprida detta så läkare, politiker för upp ögonen för att många av oss vill ha CGM  alltid!  CGM  fukar inte för alla men min Animas Vibe insulinpump tillsammans med CGM  har gett mig många % av ett bra liv tillbaka!

http://upprop.nu/BCDF

Min CGM som jag har på armen, tejpade med Leukoplast , röd rulle 25 kr på apoteket. I bakgrunden ser ni fickan på AnnaPSlinne. Linnet var kanon när jag körde skidor genom Finland, pumpen i ena fickan och bsmätare i den andra= bra temperatur.

Min CGM som jag har på armen, tejpade med Leukoplast , röd rulle 25 kr på apoteket. I bakgrunden ser ni fickan på AnnaPSlinne. Linnet var kanon när jag körde skidor genom Finland, pumpen i ena fickan och bsmätare i den andra= bra temperatur.

PS Vill du läsa mer om hur CGM  förbättrar livet för diabetiker typ 1 ? Läs om Klara, Gustav och  Josefin

 

,

http://www.skanskan.se/article/20140104/NYHETER/140109787&template=mobileart

 

5 thoughts on “Upprop – CGM till alla! Det är valår i år!

  1. Pingback: CGM upproret: Låt ropen skalla, CGM åt alla! | Diabetikerns dröm om barn

  2. Varför ska det behöva ta så lång tid? Dom som bestämmer, vet att den funkar väldigt bra. och skulle minska på så mycket kostnader för Kommun och landsting. och det bästa vi diabetiker typ 1 skulle kunna må så mycket bättre. Jag har haft diabetes i snart 50 år, och kan inte tycka att det har hänt så mycket inom diabetes vården i Sverige. .

    • Hej Annsofi! Ja jag kan inte heller förstår varför det ska ta tid! Vad tråkigt att höra att du inte tycker så mycket har hänt på 50 år! Min mentor Alvar har haft diabetes i nästan 40 och säger att bs-mätarna har blivit mindre och att de numera finns i hemmet- på 70 och 80-talet hade han inte bs-mätare alls. Det jag tycker är tragiskt med CGM är att det pga ekonomisk orsaker inte erhållas av alla. Livet blir ju så mycket tryggare med den!

Kommentera

