Gårdagens ”nyhet”Allt fler vuxna får barndiabetes! / Hon fick barndiabetes vid 35/Inopererad insulinpump! ?

Igår morse kl 6 vaknade jag till nyheterna, först ut var en medicinsk nyhet ;

OKÄND MILJÖFAKTOR GER FLER DIABETESFALL!

Vadå nyhet tänkte jag, det har jag veta om länge! Någon klok läkare, (minns inte vem men jag tror det var Peter Adolfsson eftersom jag bedömmer honom som klok) så detta till mig för minst ett år sen. Men varför nästan två vuxna ( dvs öber 18 år ) per dag insjuknar i diabetes typ 1- det vet man ännu inte. När jag skriver man menar jag forskarna. Jag tror, jag betonar tror att siffran för barn under 18 år är drygt 1 barn per dag- oavsett så är detta ingen sjukdom som man vill ha resten av livet. Men jag vill ändå betona, i en önskan om att vara positiv, att vi kan leva med diabetes typ 1- cancer är ett exeempel på en sjukdom som det inte allti går att bli frisk ifrånIgår blev jag uppringd av TT, Tiningarna Telegrambyrå. En reporter fråga mig lite om hur jag uppfattade livet som diabetiker typ 1, har detlivet ändrats sen 24 maj 2010 , då jag 35 år gammal debuterade? JA . Den stora förändringen för mig kom i och med kontakten med Alvar 2012- inna dess tyckte jag det medsta var pest. Han tyckte jag skulle ha pump och pump+ CGM+ Alvar gav mig livet tillbaka- åtminstone stor delar av mitt gamla liv. Som jag sa till reporten igår  ” Alvar fick mig att inse att jag kan leva ett annat liv nu, som inte innebär att det är sämre- utan bara annat.  Jag berättad också hur jag försöker inspirerar människor genom idrott och hur jag själv testar min kropp i extremsporter för att se vad jag kan …och inte kan. Jag pratade om insulinpump, vikten att få pump och få den man vill ha och jag pratade om CGM  och att vården inte bekostar den åt mig- jag är ju för duktig!

Av denna 24 min och 7 sekunder långa intervju hamnade följande i dagens tidning;

”Under en resa till Australien för fyra år sen blev Josefin Palmén  extremt törstig. Inte så konstigt, kanske, men när synen också blev sämre förstod hon att allt inte var som det ska. Till slut såg jag bara en meter framför mig [detta var när jag landade på Kastrup, hittade till toan bara för att jag visste var den låg]. Väl hemma igen visade utredningen att hon hade drabbats av typ 1 diabetes, eller ”barndiabetes”, dvs då kroppen egna immunförsvar bryter ner de insulinproducernade cellerna. Jag trodde att läkaren ljög. Min första tanke var att jag inte kunde få typ 1 diabetes, jag var ju vuxen.”  (Källa TT, Johan Nilsson)

Jag bad att få korigeringsläsa texten vilket jag fick, dock smög det in sig ett fel ändå, jag har ingen inopererad pump!! Detta är så vitt jag vet, fortfarande på forskningsstadiet och jag håller ju pumpen i handen… Jaja! Tydligen funkar det så med TT att artiklen säljs vidare till tidningar så texten, med lika olika rubrik och bilder har varit i bland annat Helsingborgs Dagblad, Östgöta Corren, Eskilstunakurien, Piteå Tidning och kanske några fler.  Tack alla ni som uppmärksammat mig på detta! ag blev det inget cyklelpass, både jag och min cyklade läkare,” Dr W” konstaterade att vi inte ville cykla in i något ösregn så jag var på gymmet i två timmar och simmade sedan lugnt med fokus på kakelvändingar. Bs började bra, men (kanske?) pga att jag åt ettäng jordnötter steg bs till 14 så jag fick korrigera under passet.

 

UNT -Uppsala  (tack Berit!)

UNT -Uppsala (tack Berit!)

 

 

 

One thought on “Gårdagens ”nyhet”Allt fler vuxna får barndiabetes! / Hon fick barndiabetes vid 35/Inopererad insulinpump! ?

  1. Hej, jag har läst din blogg ett tag nu, den är väldigt inspirerande, det är skönt att kunna känna att ingenting egentligen är omöjligt, har en son Levin på snart 4år, som insjuknade när han var 2,5år. En dag när jag lämnade på dagis och kollade hans cgm kurva, på pumpen (han har samma grejer som du) så säger Levins bästa dagiskompis Axels pappa, dom är himla smidiga dom där, vi har en bekant som är elitidrottare, och har sån, hon har åkt skidor genom Finland, Jag frågade om det var du, och det var det. Ibland är världen bra liten. /Jessie

Kommentera

