Casting-Josse är med i uttagning till SVT:s ”Atleterna”

Igår var det så dags att gå på tv-inspelning, jag skulle göra tester för ett program som ska visas i SVT senare i år- Atleterna. Kl 8 i morse var kön lång utan för Norrehedshallen i Helsingborg, den enda info jag fått var att jag skulle infinna mig kl 8 och det kunde hålla på till kl 19!  Hur sjutton doserar man för diverse iidrottsövningar som jag inte visste något om på förhand? Mitt svar blev; inte alls, jag åt (för mig) normal frukost, köpte med mig mjölk, sportdryck, några påsar skumtomtar och glukostabletter. CGM och bs-mätare var givetvis också med.

Första övningen var en koordinationsövning; gör en kullerbytta ( sista jag gjorde det var nog våren 1999 när jag hade ”Gerätteturnen” dvs redskapgymnastik på universitet i Graz. Jag hoppade av kursen för jag var rätt för att skada mig…..) upp, springa runt en kon, hoppa över ett hinder, krypa under ett hinder, bort till konen och ut till två andra hinder ( typ häckhinder) .Detta moment fick vi göra två ggr på tid..Därefter var det chins ( häng i en stång oclyft kroppen upp över stången så många gånger du orkat). hänga upp och ner i ringar ( sånt jag gjorde i mellanstadiet eller möjligtvis högstadiet) så månag gånger som möjligt och klättar upp för ett rep till taket ( en gång). Vi blev fotograferade, fick berätta för producenterna varför just jag borde bli antagen . Mitt svar på det är att jag vill inspirerar människor med kroniska sjukdomar till att om möjligt idrotta, i synnerhet de med diabetes typ 1 och typ 2. Jag ser det också som en utmaning att få prova nya idrotter.

Efter lunch var det dags för ”idioten”, vilket var löpning  i etapper; springa fram till en kon 10 m bort, springa tillbaka, springa fram till en kon 20 m  bort, springa tillbaka till start  osv 5 koner.  Sista momentet var ”beeptestet” som innebar att man skulle springa samma sträcka men snabbare och snabbare. På tredje varningen åkte man ut.

Slutligen spelas man också in på video där vi fick svara på frågor. Totalt sett tror jag vi var cirka 100 personer, varav 20 tjejer, av oss 20 var vi nog bara 5 som var över 35 år och bland killarna var det kanske 10 som var över 35.

Jag får inte säga något om hur uttagningen går förrän programmet sänt, men jag får lov att visa bilder från igår. Bs då?

Jo, jag pendlade mellan 3,5 till 12 ett par ggr under dagen så det var rätt ok. När jag gjorde repet darrade benen på mig som jag vore toklåg, men cgm visade att jag låg på 9,8 i bs- Återigen, det gäller att hålla reda på när man är trött och när man är låg !

Sist jag repellerade var i lumpen 1995, denna gången skulle jag UPPFÖR repet.

Sist jag repellerade var i lumpen 1995, denna gången skulle jag UPPFÖR repet.

Vi var klara redan vid14 tiden så jag hann även med ett entimmes pass i bassängen-aqualöpning! Idag har Robert gjort mig trött, tröttare Josse på simpasset ikväll!  Men ha säger att jag orkar mer nu än för ett par månader sedan och att jag borde kunna ta med mig farten ut i havet!

My, ett av mina "diabetesbarn" kom och hejade på mig när jag sprang! Tack My!

My, ett av mina ”diabetesbarn” kom och hejade på mig när jag sprang! Tack My!

wpid-dsc_1849.jpg

AnnaPS linne var kanon att ha pumpen i under gårdagen!

20 thoughts on “Casting-Josse är med i uttagning till SVT:s ”Atleterna”

  1. Vad roligt ni verkar ha haft. 🙂 Jag har läst andra bloggar också om eventet… ska bli kul till hösten och se resultatet på teve. 🙂

  2. Jag får se om kiropraktorn ger mig tillåtelse att träna. Jag ska på behandling i morgon. Det är bara att hoppas, i så fall ses vi. 🙂

  3. Spännande, hoppas få se dig i rutan i höst! Tittar aldrig på TV, men om du kmr med skulle jag sitta klistrad 😉

  4. Ja vilket skitväder. Jag fick rätt på höften i alla fall. Jag fattades 1 cm på höger ben. 😉 Lugn träning resten av veckan… nä Tour de Galbier har jag inte hört talas om.

  5. Hej Karl-Lars. Va har blivit av med 1 cm på höger ben, jag hoppas att du hittar den igen. Jag håller tummarna för dig.
    Jag kan fixa en bit till dig på jobbet, gör en protes till dig. Undrar bara var det på Caput Femoris, Tibia eller Fibula.
    Allt för dig bästa kompis. 🙂

  6. Tack Karl-Lars, jag som trodde jag var unik. Men då är man en i mängden. Tur att jag inte har Facebook då. 🙂

  7. Stickan: hahaha den dagen du ser mig i reflexväst ska du få en kartong med dillchips till din deffperiod. 🙂

Kommentera

