Hur ändra basal vid idrott och förkylning?

Bs stiger och stiger ...

Bs stiger och stiger …

Kan ni de två fördelarna med att vara diabetiker och pumpanvändare? Vernoica vet, Veronica som jag cyklade med i höstas. En fördel är att man alltid har med sig en ficklampa, när vi gick upp på nätterna, jag för att dricka, Vernoica för att äta ville vi inte störa varandra utan använde då ljuset från pumpdisplayen för att hittai mörkret!

En annan är att mitt bs visar innan jag själv känner det att jag är på väg att bli sjuk. Hela helgen har jag haft ett bs på mellan 12-16 och det har inte velat gå ner…och i måndags morse kom den. FÖRKYLNINGEN. Nu är jag nästa lika förkyld som en karl och då förstår ni hur snuvig jag är !!! Notera att jag sa NÄSTAN, en förkyld man är ju givietvis MYCKET  sjukare…….

Det var en av mina stora frågor när jag fick pump, för jag fick veta att pumpen var bra till mycket. Precis som vid penn-använding fick jag rådet av vården att sänka insulinmängden, ”då kan du sänka basalen 2 timmar före träning och således få mindre insulin under tiden som du tränar”.

Jag testade och testade och testade det gick….inte alls. När jag sen fick pump och blev förkyld så frågade jag Alvar ” Hur ska jag ändra basalen nu när jag är förkyld?”  ”Josse”, sa Alvar, ”jag vill ge dig ett råd”. Diskutera ALDRIG insulinmängder med någon inklusive  hur mycket basalen ska ändras”. Eftersom Alvar är ”jävligt  klok” så gör jag som han säger- och nu efter att ha levt några år med diabetes typ 1 och med pump förstår jag varför. Han gör ju på ett HELT annat sätt än vad jag gör när han kör Vasaloppet. Dessutom har jag upptäckt att jag ändra basalen olika vid olika tillfällen beroende på vad jag gör , hur jag mår och vad jag ska göra. Det enda råd därför kan ge till er som undrar är att prova lite i taget, mät bs ofta i början  och har druvsocker i närheten.

 

Kommentera

