”Nu ska du ta i så du mår illa” -Josse får en aha-upplevelse i om jag är trött eller låg!

…..och ungdomarna bredvid mig i bassängen stirrade först på mig, sen på Robert, min tränare. ”Visst är han mysig?”, min tränare sa jag till ungdomarna med ett flin.  Jag skulle simma 5 0m x 5 m ”och du ska inte ligga över 40 på någon” sa Robert.   Jag kämpade som ett djur men Robert bara sa till mig att öka.

Vi simmade ett gäng serier och avslutningsvis ( då var Robert trött och hade gått upp hehe) simmade jag 4 x 25 m. Du ska du simma som varje simtag är ditt sista, du ska en bra bit under 20 s per 25 m nu  för du har lång vila. Första gick på 20 s…..och Robban frågade mig var det var för fika paus jag höll på med. Sen tryckte jag på och kom mer på 19,19, 18,18 och 17,5 varpå Rovert frågade ; Är det långdistansaren i dig som gör att du håller igen eller är det diabetes som gör att du inte kör fortare för du KAN  köra fortare!?

Det är långdistansare i mig , jag vill tre varv till Rockneby! [ Robert är från Kalmar och Rockneby var vändpunkten  på 3 varv a 60 km cykling på Ironman 2011]. Då fick jag en insikt- jag insåg att jag inte var låg under passet utan trött. Varför ? Jo för jag kände mig bara konstig i kroppen under själva intervallen, så fort jag hade vila var kroppen normal. Hade det varit en känning så hade det ju känts konstig även under vila!

Tvärtom, kanske jag hade presterat så Robert hade varit nöjd /are/ om jag hade legat lägre i bs för när jag började simma hade jag 9,6 och 3000 m senare och en timme hade jag 12,5 trots aktivt insulin i kroppen. Uppenbart blir jag supertaggad av hur Robban peppar/tjatar på mig. BS (before diabetes närmre bestämt 1993) läste jag idrottspsykologi på Lunds universitet. Ett begrepp i idrottsvärlden är ”positiv stress”. Det hade jag idag , för storts lite högt bs kunde jag prestera och för första gången på länge var det riktigt roligt att simma. Tack för idag Robert!

I morgon ska jag  försöka hinna med att skriva om en annan stress- negativ och hur den påverkar mitt bs………

I brist på simbild blir det dagens efterätt- päron,,nötter, kardemumma och grädde!

I brist på simbild blir det dagens efterätt- päron,,nötter, kardemumma och grädde!

Kommentera

