”Jag firar internationella kvinnodagen- jag cyklar som en kärring”

Gör rubriken dig upprörd? Bli inte det, jag ska ge den i sitt sammanhang!

Igår var det säsongspreminär för landsvägscykling. Utlovad sol och 5 m/s gjorde att jag satte klockan för att möta ”grabbarna” kl 9. Tors att jag tyckte jag hade fixat (nästan) allt, blev det en stressig morgon. Jag testade att blanda sportdryck, jag brukar ju köra på vatten så jag fick justera basalen.  Jag hade varit hög under natten ( pga choklad i fredags kväll) så någon gång under sennatten tog jag en korr dos som blev fel så jag vaknade låg…..i sista minuten upptäckte att det var något fel på min pump så jag fick gå med cyklen till en kompis som hjälpte mig att pumpa däcken

Jaja, ut kom jag och vi var nog 10-15 glada cyklister som gav oss av söderut. Tyvärr gav min vad sig till känna väldigt tidigt så efter 7 km deladevi upp oss. Jeppe , som jag brukar cykla med har en reflex i form av en rosa damsko hängade bakom sadeln. Igår lyste den med sin frånvaro, där hängde istället en hund!  Det var då jag sa till en cykelkollega, ” hedrar inte Jeppe internationella kvinnondagen?” varpå min andra cykelkollega svarade ” Jag firar internationella kvinnodagen- jag cyklar som en kärring”. (Det visade sig sedan att Jeppe hade en annan cykel än vad han brukar ha, så damsko finns kvar).

”Kärringcykling” eller inte det viktigaste är att röra på sig tycker jag- efter sin egen förmåga. Det blev 7 långsamma mil igår och 5,5 idag och med min referensram är jag inte så imponerad av mig själv. I höstas cyklade jag ju bra mycket mer än 12 mil per dag. Men nu är det i början på säsongen och jag måste klurar på vad jag ska göra med min vad (/lårproblem) .  Efter passet idag fick jag till gymmet och jag mina tråkiga ben-övningar, men det måste göras för att jag ska få en chans att bli bra igen. Det bästa är ju när man kan motionera så man själv blir nöjd. Ibland är en promenad det bästa- för mig är det absoult kanon om jag vill få ner bs.

Hur gick det då med bs? Jo, igår var jag först åt det låga hållet, runt 4 i ett par timmar för att sedan gå över 10. Idag har jag varit låg under hela passet. Vad har jag lärt mig då ? Jo att jag inte kan ställa basalen på samma sätt som jag gör när jag åker skidor……..

wpid-DSC_1681.jpg

3 thoughts on “”Jag firar internationella kvinnodagen- jag cyklar som en kärring”

  1. Ser ut som Glumslövsbackar. 🙂 Ska du vara med i CKFix i år? Jeppe har tröjor. Man blir extra snabb i grönt. 🙂

    • Helt rätt, det är på väg upp i Landskronabacken. CKFix har jättefina kläder och helt kör jag i mina diabetesrelaterade kläder- vänta bara tills du ligger på rulle bakom mig och det enda du ser av min rumpa är texten ”POWERED BY INSULIN”!

Kommentera

