Robin Bryntesson och ”fettsocker”

Robin kollar in sitt "fettsocker"

Robin kollar in sitt ”fettsocker”

Hörde ni Robin Bryntesson på radion om hans Vasalopp?  Annars kan ni höra den här.

”Man kan se sin diabetes som en fiende eller som en vän” säger Robin. ”Jag väljer att se diabetes som en vän.”

Robin pratar om CGM, kontinuerlig glukos mätning. Han har ett underbart ord;  när Robin pratar om vad CGMen mätar pratar han om ”fettsocker”.  Han säger i intervjun att sensorn mäter ”fettsocker”. Klockrent ord!

Jag kan det medicinska betydlelsen: CGMen  mäter i den interstitiella vävnadsvätskan i det subcutana underhudsfettet. Jaha!  Vad betyder det då exakt? Jag gillade Robins  ord ”fettsocker”, lättare att förstå än interstitiella vävnadsvätskan i det subcutana underhudsfettet eller hur ?! 🙂

Nu har jag fått svar: CGMen mäter vävnadsvätska mellan cellerna! Eftersom den mäter vätska i underhudsfettet tycker jag att ”mäta fettsocker” blir en bra lekmanna-beskrivning.  Tack Robin!

Kommentera

