Peter Adolfsson och ”njurtröskeln”

Visste ni att det finns något som heter njurtröskel?

Det gjorde inte jag, inte ens Alvar, som kan i princip allt om diabetes typ 1 och träning. För att få detta rätt citerar jag nu Peter Adolfsson som jag har spelat in ( med hans godkännande) ;

” Det som händer är att urinen bildas från en filtering från blodet och är blodsockret över 10-11 ( indivudellt från person till person) så kommer det som egentligen är början av urinmängden att innehålla lite socker . Ju högre blodsocker över 10-11  desto mer socker finns också med i det som är ursprunget till urinen.Vad njuren sen gör, är att den återsparar vätska. Slutresultatet är det man kissar ut. Men om vätskan innehåller socker så klarar inte njuren av att ta tillbaka vätska och då blir urinmängden större.Så går man över njurtröskeln som allltså är vid 10-11 [i blodsocker] bildas det mer urin, man kissar ut mer , man tappar mer vätska och vid fysisk aktivitet så innebär vätskeförlusten en sänkt prestationsförmåga.”

Inte konstigt att jag behövde tvärnita vid Höksberg på Öppet Spår för att rusa ut i snön för att kissa- jag hade ju varit uppe i 18 i bs och vänt. (Alvar däremot , som har rutin, hade 9-10 i bs hela vägen och behövde inte stanna)

Så nu vet ni det, ytterligare en anledning till att hålla bs under 10!

wpid-DSC_1661.jpg

4 thoughts on “Peter Adolfsson och ”njurtröskeln”

  1. Så olika det är! Njurtröskeln var något av det första som läkaren informerade mig om innan jag och sockerpronsen skulle åka hem från lasarettet första veckan.

  2. Jag fick diabetes för snart 34 år sedan och då fanns inte blodsockertester. Jag testade urinsocker i provrör och fick då lära mig detta om njurtröskeln. Det är dock inget jag tänker så mycket på till vardags, förutom när jag ligger högt och springer på toa…

Kommentera

