Vasaloppet…..utan skidor men på cykel = Vasaloppsspinning

KOM IGEN DÅ; NU KÖR VI!!! ÖKA, det är sista backen nu!!!! Nu ser vi målet!!!! TRAMPA!

Jag levde mig verkligen in idag när jag så Vasaloppet på TV. BD  dvs Before Diabetes var jag på Vasalopsspinning, tror det var 2008 eller 2009. Det innebär ett spinningpass som börjar kl 8 första söndagen i mars och pågår tills vinnaren är i mål. Då hade jag ingen aning om att nästa gång jag skulle göra en VLspinning skulle vara med tre VL och ett ÖS (Öppet Spår) senare i benen och dessutom som diabetiker. Längdskidåkning är den enda idrott som jag inte alls sysslat med före debuten. Jag har simmat till och från, jag har cyklat Vättern på en vanlig cykel ( 2001) och jag har sprungit sen 1989. Skidåknig och rullskidor  däremot har jag börjat med sen debuten.

I morse var jag uppe tidigt, ökade basalen för att kunna förtärna en större mängd kh under passet och eftersom jag var mer intresserad av själva loppet än av spinningen tog jag även med mig radion. Actic visade Vasaloppet på projektor ner i spinningsalen. Jag installerade min radio och såg hela startfältet uppifrån på TV- alla 15800 åkare som stog där och väntade på startskottet……..och jag längtade dit!

Jag trodde jag skulle vara nöjd efter Öppet Spår i måndags,men icke—-oooooohhh vad jag ville vara i Berga By i morse klockan 8.

I radion hör jag hur folk åker iväg, hur någon välter, hur täten börjar jobba sig uppåt i backen……och på TVn händer….INGENTING!  Hela fältet står där snälla och väntar. Först 15 minuter senare inser jag att TVsändingen ligger några minuter efter hela tiden.  Bs började runt 9 och jag åt glatt på av mina skumtomtar och drack vatten. I första pausen ( jag satt kvar på cykeln) går damen bredvid mig av cykeln och tar fram en blodsockermätare av ”model flera delar ” varpå jag visar henne min. Hon hade fått diabetes typ 1 ”barndiabetes” som hon själv sa,  för  fem år sen och visste varken om accu chek mobile eller CGM fanns. Det är synd att vården inte har resurer att förmelda nyheter.  Mitt

bs steg sedan så jag tog en dutt insulin för att i slutet av ”loppet” sjunka ner mot 5.

Sista två -tre km var ju jättespännade och det konstiga för mig var ju att jag hörde i radion vem som vann långt innan ( flera minuter) det kom på bildskärmen! Men jag levde mig verkligen in, jag kände ju ingen varenda kurva från i måndags så jag ökade ju för fulla muggar när vi kom till bron före upploppet!

Jaja, det blev i allafall ett bra pass på drygt fyra timmar!

Jag vet inte om det är Foppa som kör Vasaloppet!

Jag vet inte om det är Foppa som kör Vasaloppet!

12 thoughts on “Vasaloppet…..utan skidor men på cykel = Vasaloppsspinning

  1. Ja, nu är det dags att komma igång med kadensen annars blir det att du får cykla med Stickan i ”seniortempo” hela säsongen. 😉

  2. Med tanke på hur lite du tränar Stickan så är den erfarenheten slut nu. Vad jag vet blir man inte stark av att sitta i soffan och knapra ostbågar. 🙂

    • Nä…vis av erfarenhet som du har så är det nog rätt, men upp till kamp kära broder. Att ha en fin cykel lär ju inte hjälpa dig den ska trampas oxo. 🙂

  3. Stickan, vi ses i seniorgruppen. Glöm inte kikare. Vi ser kanske en intressant fågel hahahahaha 😉

Kommentera

