(Skum)tomtarna väntar på mig i Mora- Har Stig och Peter rätt? Startnummer 18177

Imorgon är det dags! 90 km på längdskidor, eller borde jag skaffa vattenskidor? Det ska bli +7 grader i morgon och vind upp till 12 m per sekund. Det kommer bli att KÄMPA ! Ovanpå håller jag på att bli förkyld!!!  Jag har inte varit dålig under hela säsongen så blir jag snuvig nu!!!!! MUPP!

Imorgon ska jag dricka mångdubblet mer kolhydrater mot vad jag brukar, som ju körde Vasaloppet I fjol på Snickers, buljong och Extend. Jag ska dricka 5 dl sportdryck i timmen med en hög kolhydratskoncentration.  Det jag lärde mig på Selma Spa och sen har tränat I Ulricehamn och Nässjö ska nu appliceras på 90 km.  Vi (dvs vi åtta i Ski Team NovoNordisk som kör Öppet Spår) har fått enskilda råd för att anpassa insulinet inför i morgon.

  • Jag kommer öka basalen väldigt mycket.
  • Jag kommer har två CGMer, en på armen och en på ländryggen, dels för ökad säkerhet, dels för att se hur den funkar på armen. (Där har jag ju haft en länge, men den är ju inte officiellt godkänd där.)
  • Vi har fått veta vid vilka värden/pilar vi ska ta vilka åtgärder.
  • Pulsband kommer kopplas på i morgon.
  • Efter loppet kommer  kommer det att räknas ut hur mycket kolhydrater som jag har förbrukat och vad jag behöver äta. DÅ får jag äta hur många skumtomtar jag vill. I morgon under själva loppet får jag bara dricka sportdryck och eventuellet gel och Gluco Tabs, dvs rent socker.

Stort tack till NovoNordisk  som gör detta projekt möjligt! De utgör forskningsdelen och Peter (och Stig) läkarteamet och Ski Team NovoNordisk utgör patienten. Känns det igen? Jupp!  Det är ju precis det som paret Krogh började med för över 90 år sen! (se gårdagens inlägg)

Stig blandar sportdryck

Stig blandar sportdryck

BRA JOBBAT DAVID! (David känner jag via Bolla Diabetestankar och han fick till ett kanonlopp idag, fick jag nyss rapport om!)

HEJA ALVAR och HENRIK på Rubin som också kör i morgon!

Mitt reservkit för i morgon- missa inte tomten- den blir uppäten i Mora-tro mig!

Mitt reservkit för i morgon- missa inte tomten- den blir uppäten i Mora-tro mig!

 

NU KÖR VI!

9 thoughts on “(Skum)tomtarna väntar på mig i Mora- Har Stig och Peter rätt? Startnummer 18177

  1. Så fort grus och annat mög är borta rullar Stickan och jag ut. Stickan bor på söder så ni har nära till varandra. 🙂

Kommentera

