Tips (?!) för diabetiker typ 1 inför Vasaloppet/s-veckan!

Nu är det snart dags, jag packar inför min resa till Sälen och hem från Mora- även kallad VASALOPPET!

Hade någon sagt till mig för fyra år sen att ” Josse, om fyra år kommer du har kört tre Vasalopp, kört 45mil skidor genom Finland OCH  haft diabetes under alla dessa utmaningen hade jag bara SKRATTAT! Jag ?Diabetes?

Jaja, det var då det,  nu laddar jag som sagt inför Öppet Spår på måndag, med startnummer  18177  för  Ski Team NovoNordisk. Idag har jag därför på Rubin Medicals inrådan bytt sensor. Den gamla går som en klocka, men som Sabina på Rubin sa ” Det är långt till måndag och då är den över 4 veckor” så jag bytte.

Här är lite tips;

  1. Håll koll på blodsockret. Ta med en blodsockermätare och förvara den varmt i en liten platspåse. På så sätt slipper man ”för låg temp” eller ”defekt kasett”. (Jag har en accu chek mobile som är alltiett, perfepkt med den ÄR känslig för kyla. Jag har den i AnnaPS-linnet i armhålan, jackfickan blir för kall.
  2. Nya batterier. Byt batterier både i blodsockermätare och i insulinpumpar ett par dagar innan så man slipper batteritorsk  ( been there done that…)
  3. Om du har pump, sätt två infusionset. Om en nål glider ur har du en i reserv! (Både Alvar och Peter Adolfsson undrade var jag fått det tipsetifrån och det har jag kommit på alldelles själv)
  4. Om möjligt låna CGM  av vården. Tom Region Skåne öppnar upp plånboken så jag har fått en CGM till loppet. CGMen sparar tid, stick i fingarna och den varmar för högt och lågt bs och den väcker dig natten efter som du blir för låg! Mitt råd är att INTE lita på den till 100 %. Jag har fått  ??? under flera tävlingar och då är bs-mätare ett suveränt komplement!
  5. Ha med extra insulin, i penna eller Daily Dose oavsett om du har pump eller penna. Ha en nära kroppen, så inte insulinet fryser.
  6. Ha med extra enegi i form av druvsocker, gel eller liknande ( tex skumtomtar…) Ha något som du ätit innan så du vet att magen funkar på det du kommer äta eller dricka. Planerar du dricka sportdryck, träna innan med sportdryck, gärna den som är på loppet. Min mage är ju van vid skumkomtar men det kanske inte din är! 🙂
  7. Skriv någonstans vem du är, anhörigas telefonnummer och att du har diabetes typ 1. Jag har en kompis som kört VL många gåger och en gång då han gått i mål föll han ihop. Ambulans var snabbt på plats men det var först när de hittade hans nummerlapp som han hade hunnit lägga ner i väskan där han hade skrivit DIABETES TYP 1 som vårdpersonalen visste vad som var fel. (Själv sa han att han trodde bara han var trött, det är lätt att ta fel på att vara trött efter ett VL eller att vara låg! Han var uppenbart både och!)
  8. Alvar gav mg ett bra tips i fjol, som han själv blivit rekommenderad av en skidkollega, ”lägg skumtomtar och druvsocker löst i fickan så du lätt får tag på dem”. Jag fattar vad han menar, när man börjar bli låg är det lätt att man blir för lat och inte orkar ta upp dem!
  9. Försök se tillbaka på hur du har tränat och hur du har gjort med insulinmängder då, öka/minska insulinmängd i samband med loppet ( gäller både penna och pump)
  10. Försöka orka koll bs under loppet, några sekunder om du känner dig osäker på det verkligen värt för att slippa att bli för låg. (Påminn gärna mig om detta på måndag när jag kör som en iller och jagar…ja just det…..sekunder! HA 🙂
  11. Drick mycket, jag brukar dricka minst 6 muggar på varje station för att undvika vätskebrist och huvudvärk i slutet av loppet.
  12. Passa på att dagen efter ditt lopp äta precis vad du vill, det kan i allafall jag göra! 1a måndagen i mars är således min bästa pizzadag under hela året 🙂
  13. Till sist, som både Anders Gyhlenius och Alvar alltid säger till mig : HA KUL!

Maila mig gärna era startnummer om ni vill och lite om er själva så kan jag göra en sammanställning och försöka lägga ut den på bloggen så kan vi heja på varandra! Maila till josefinpalmen@hotmail.com

 

I RACE THEREFORE I AM står det i min nya Craftjacka!

I RACE THEREFORE I AM står det i min nya Craftjacka!

 

 

4 thoughts on “Tips (?!) för diabetiker typ 1 inför Vasaloppet/s-veckan!

  1. Bra tips, vill lägga till ett tips. Insulinpenna får du plats i AnnaPS linne och då håller den sig varm. Lycka till massor, jag håller tummarna! Go go go

  2. Pingback: Packning inför Halvvasan | Insulina

Kommentera

