TÄVLINGSRAPPORT ULRICEHAMNSLOPPET eller ”NovoNordisk-det ser godt ud”!

Härlig söndag eller hur ? Svenska herrstafett laget tog OS-GULD i soliga Sochi.  Min söndag har också varit härlig, så härligt den kan bli när man kör 42 km skidor i mer eller mindre ösregn i Ulricehamn. ……

Det regnade rätt rejält när jag skulle in till omklädningsrummen före start och då möttes jag av en man som ser min öppna jacka och säger ”NovoNordisk – det ser godt ud”. Aha, danskarna hade hittat till Ulricehamn idag! NovoNordisk i Danmark som företag är ungefär som IKEA  i Sverige- de flesta danskar vet vad NovoNordisk är.

Jag hade lagt upp dagen som förra söndagen, men lyckades inte lika bra i början. Bs var lågt ( typ 4) en timme före start och tyvärr, kanske i kombination med insulin och mat började jag på ett bs på över 12. Det är inte ultimat utgångsläge, jag blir rätt seg av det. Innan start hade jag varit borta vid vätskekontrollen frågat var längs med spåret jag kunde ställa min sportdryck. ”Ställ den här sa funktionärerna så hjälper vi dig!” En av killarna hette Anders och han hade också diabetes och blev utsedd till min personliga hjälpreda. Han gjorde ett fantastiskt jobb, efter några varv behövde jag bara skrika ”Anders” som kom han snabbt fram till mig, med påfyllda vatten soch sportdrycksflaskor och stack handen i fickan på mig, fram med CGM, läste av och rapporterade till mig.  UNDERBART!   Bs började på 12 och slutade på 8,3, sjönk stadigt och sakta nedåt.  (När jag gick i mål försökte jag mäta bs med mätaren som låg i AnnaPSlinnets ficka men den sa ”defekt kassett” .  Hur vill Region Skåne jag ska våga köra skidor i 3,5 -4 timmar när jag inte kan kolla bs? ! Det var inte alls något fel på mätaren, den hade funkat utmärkt på morgonen och den funkar nu. Mitt tips är att ha den i en liten plastpåse, jag tror det var fukten som gjorde att den strejkade. Det brukar jag ha, men inte idag……….)

Vi körde åtta varv (!!) på en snirklig bana med mötande skidåkare, den var jobbigt för mig för det var upp och ner upp och ner hela tiden som jag är som bekant en ”stakmaskin” . Så idag fick jag slita!

Någonstans på femte varvet blev jag omkörd av en kille som hade en rosa mössa. Vilken fin mössa sa jag, för det var skidåkaren Robin Bryntessons mössa. (Robin har cokså diabetes typ 1.) Tack sa killen, har du diabetes? Ja sa jag. ”Det har jag med” sa han. ”Vad kul ” utbrast jag spontant. ”Nej,” korrigerade jag mig själv, ”det är så klart inte kul att du har diabetes”  . ”Jag förstår vad du menar” sa killen och ökade så sen såg jag inte honom något mer. Bra jobbat!

Danskarn dök upp lite här och där och heja på mig ” Heja Novo”, ”kom igen Novo” och ”det är godt NovoNordisk” VILKA kickar jag fick av det, någon som hejade på just mig!  Jag och två danskar körde ett bra tag parallellt och vi peppade varandra, sen orkade jag öka.

När jag hade ett drygt varv kvar började jag få ont i foten ( låret var däremot rätt ok) men började staka …och staka…och staka, för det är enda sättet jag kan få upp en bra fart. Sista varvet måste ha gått snabbast och jag ser en tjej på upploppet som jag tar i alla mina krafter för att köra förbi men hon svarar- jag vet fortfarande inte vem av oss som var över mållinjen först.

Några minuter senare kom ”mina” danskar in på upploppet och jag vrålade ”HEJA DANMARK; KOM IGEN DANMARK, HELA VÄGEN IN” och sen tackade vi varandra för ett trevlig lopp.

Även om jag körde långsammare än förra veckan var jag jublande glad- jag var ju där för att över sportdryckskonceptet och det funkade- nu måste jag bara se till att få rätt bs för början nästa måndag på Öppet Spår!

Mitt fot ville inte alls efter loppet, jag kunde inte ens stödja på den, men tack och lov hjälpte en IFK-kollega mig. Mia är sjukgymnast och hon tejpade foten åt mig och nu känns det mycket bättre, hoppas bara att det inte är något allvarligt.

före start i ett regnigt Ulricehamn

före start i ett regnigt Ulricehamn

 

TACK  ULRICEHAMN  och tack alla funktionärer och HEJA DANMARK ! 🙂

3 thoughts on “TÄVLINGSRAPPORT ULRICEHAMNSLOPPET eller ”NovoNordisk-det ser godt ud”!

Kommentera

