TÄVLINGSRAPPORT -”Stakmaskin NovoNordisk”/Lövhultsloppet 42 km och möte med Amanda 3år med diabetes typ 1

8,4 i blodsocker, är inte det lite lågt om du ska köra 42 km längdskidor? sa mannen som stod brevid mig vid starten idag. ”Min dotter har diabetes typ 1” sa han  och jag insåg att han förstod exakt vad jag sa till Hugo.  Nope sa jag, det är perfekt!

Idag har jag varit i Nässjö, åkt 50 mil bil för att köra 42 km längdskidor i ”grisföre” Grisföre innebär att det är slaskig smustig gammal snö, ett par plusgrader och totalt hopplöst att veta hur man ska valla. Men Alvar (vem annars?!) tipsade mig att blanda varm (gul) glidvalla och violett (kall) glidvalla. Glidvallan är viktigaste för mig, för jag kan i princip bara staka, så jag MÅSTE ge mig bästa förutsättningarna för att kunna glida när jag stakar.   Lördagkvällen tillbringade jag med Jenny, min träningskompis som även är diabetessjuksköterska, i källaren med att valla. Vi lade glidvala enligt Alvars rekommendation och sedan två olika lager klister ut ut med skidorna i bilen där de fått ligga i natt för att inte bli varma. ( Då rinner klistret….)

I morse på väg till Nässjö pep pumpen. LÅGT BATTERI!  Tur att jag hade med hela diabetesväskan med alla extra prylar, där låg 4 nya batterier!  Som vanligt hade jag satt dubbla infusionset, gör jag alltid när jag tävlar och idag hade jag bytt till 110 cm slang. Hur laddade jag då? Jo jag gjorde som vanligt, åt kokospannkaka ( LCHF, dvs kokoks, fiberhusk, vispgrädde och ägg) och en  Extend, detta för att skapa ett stabilt bs inför start.

Väl på plats ringde jag Alvar och sa ”det snöar”. ”Lägg burkvalla på klistret så det inte fastnar snö under skidan”, sa han

Amanda och jag vallar fästvalla 10 min före start!

Amanda och jag vallar fästvalla 10 min före start!

 

På mig hade jag ull-långkalsonger, undertröja, min fina NovoNordisk dräkt och under det AnnaPS linne. Väl framme i Nässjö möts jag av Amanda, 3 år och hennes mamma Anna och pappa Hugo. Amandas föräldrar såg på Facebook att jag gärna vilja ha hjälp idag så Hugo kontaktade mig att sa att han kunde hjälpa till att langa sportdryck och kolla bs. Supersnällt!  När han skulle åka i morse sa dock Amanda, som alltså är tre år ” Jag vill följa med och åka skidor med med min Josefin” . Det tyckte jag var jättekul, Amanda debuterade när hon var kanppt 1 och 1/2 år och hon hade med sig sina skidor idag. Hon tyckte inte det var ett dugg konstigt att jag kollade mitt blodsocker eller att jag hade CGM.

Amanda i spåret!

Amanda i spåret!

När starten gick stog jag och fipplade med vattenflaskan och fick en urkass start. Loppet började med en backe och sedan ett varv runt stadion, en backe/stigning till och sedan hyfast flackt/, ja tom lite svag nerför, ett varv var 6 km och jag skulle köra 7 varv.

Amanda coachar mig vid starten

Amanda coachar mig vid starten

Lövhultsloppet är ett träningslopp inför Öppet Spår  (ÖS) och ett sätt för mig att bli lite mer bekväm med  att dricka markant mer kolhydrater per timme via sportdryck vilket jag ska göra i studien under ÖS . Därför hade jag ökat basalen för att kunna ta emot alla kolhydrater och mina farhågor var magknip, håll, att jag skulle behöva kissa och att jag skulle bli vrålhungrig.

Första varvet gick rätt bra, då fanns det fortfarande spår kvar….Hugo stod efter den allmänna vätskekontrollen med bs-mätare, mina sportdrycksflaskor, gel, sprutor och extra handskar.  Jag ropade i förväg vad jag behövde hjälp med; CGM, bs, mer sportdryck osv. Det var perfekt!  Andra varvet gick också bra, jag var spänd på hur bs skulle reagera.Starten gick kl 11

10.46 visade mätaren 10,1 vid start 8,4, efter en timme 7,8 , två timmar 7,5, 2,5 timme 8,2 och vid målgång 6,3! När jag hade kört skidor i 2 timmar och 20 minuter kom ”Linn-kicken”, ni vet den där jag kan få när jag simmar, jag får flyt och massor av ork. Den kom idag under sista timmen och jag stakade och stakade och STAKADE! Jag körde förbi en IFK kollega som såg att det stod ”change diabetes” på en åkare och då tänkte han att
”jag måste säga till Josefin att här är en diabetiker till”….tills han upptäckte att åkaren, det var jag…….

Efter drygt 3,5 timme kör jag i mål, klockrent nöjd med mitt blodsocker, för första gången sedan Ironman i Kalmar 2011 har jag haft ett perfekt bs under ett helt lopp ( då hade jag över 10 på cyklingen, men mellan 6-7 under löpningen). Tiden gav mig en 5e plats och ett presentkort på Pölder ( som säljer skidutrustning för er som inte vet)

målgång

målgång

STORT TACK till Amanda och henns familj, Amandas pappa Hugo tillbringde över 4 timmar med att hjälpa mig med bs-koll, kolla CGM och vara behjälplig med sportdrycksflaskbyten och annat. Det var verkligen supersnällt och du kapade både minuter och minskade min stress Hugo! Än en gång, stort tack!

Tack IFK Helsingborg, framför allt till er som var där idag och slet i grisföret. IFK är en kanonklubb, gå med i den om ni vill träffa hjälpsamma , duktiga och trevliga människor!

Även tack till Alvar, du är inte bara kung på diabetes, du är även expert på att att ge rätt vallningsråd.(Alvar var min vallarådgivare på Vasaloppet i fjol med). Du om någon vet vad det innebär att hålla på med långdistansidrott som diabetiker typ 1!

Otroligt nöjd med dagens prestation sett ur ett bs-perspektiv- dessutom hade jag ork att öka sista timmen!

Otroligt nöjd med dagens prestation sett ur ett bs-perspektiv- dessutom hade jag ork att öka sista timmen! Nej, jag behövde inte stanna för att kissa trots över 3 l sportdryck! Woohoo!

10 thoughts on “TÄVLINGSRAPPORT -”Stakmaskin NovoNordisk”/Lövhultsloppet 42 km och möte med Amanda 3år med diabetes typ 1

  1. Hej Josefine, bra jobbat! Visst var detta roligt – att tillföra mer kohydrater, ligga på jämn nivå och att slippa göra turer ut i skogen för att kissa. Jag och Stig är nöjda :-)! Nu gör vi likadant under Vasaloppet! Peter

    • MMmm jag kan tänka mig att ni är nöjda…och kroppen känns inte lika sliten idag som den brukar, men jag har vilodag idag i allafall. Jag erkänner att det var skönt att slippa springa ut och kissa i skogen! 🙂

  2. haha du kan få min träningsvärk idag. Gårdagens pass med kronlyft och bänkpress har verkligen satt sig i hela kroppen. Måste nog gråta nu. 🙂

Kommentera

