Barn och träningsdiabetesläkaren PETER ADOLFSSONs synpunkter om CGM

Peter Adolfsson, barndiabetesläkare och även vädligt duktiga på träning och diabetes kom jag i kontakt  med första gången via en diabetesleverantör våren 2011. Sedan dess har Peter fått veta hur jag gjorde Ironman aug 2011 och vi träffades för första gången på Selma Spa + i januari förra året.  Nu blev det ett trevlig återseende och lite mer att prata om, jag har delat med mig av mina skidtips från Finland inför Vasaloppet/Öppet spår och vi har pratat cykling och att cykla långt, hårt och med tjockt pannben 🙂

Peter Adolfsson Selma

Peter har berättat en hel del om CGM (kontinuerlig glukosmätning) för mig. Texten i parentes( )  är min kommentar, [ ] är Peters.

  • De första CGMerna kom 1995 och de med realtidsregistering 2005.
  • Det som var en billigare bil i mitten på 2000-talet är idag att liknas vid en premiumbil på väg att bli ännu bättre- man kan inte jämföra en Volkswagen med en Porsche-lika lite dåtidens CGM  med nuvarande.
  • Studier visar en tydlig effekt på Hba1c och mer tid inom målområdet. Glukosvärdet kan alltså bli bättre samtidigt som hypoglykemier undviks.
  • Viktigt att förstå att effekterna kommer via aktiva åtgärder ( dvs jag tittar på CGM-displayen, ser att jag är hög och gör en åtgärd.) Därmed är det viktigt att diabetesteamet är utbildade i att använda såväl pump som CGM på bästa sätt.
  • Stora olikheter barn-vuxen beroende på var man bor i landet.
  • På barnmottagningen i Kungsbacka har 23 % av patienterna använt CGM under de 3 senaste månaderna (alltså INTE i 1-2 veckor utan i tre månader)
  • Resultatet (viktigt att utvärdera patientens och enhetens förmåga-blir inte bättre än svagaste länken; ofta fel att sluta direkt man åstadskommit lägre hba1c- det är att slå undan fötterna på patienten. ”Det gick ju snabbt och bra med Porschen- nu ser vi hur det går med en lite Polo istället”
  • Livskvalitet Föräldrar kan sova en helt natt [ vem borde inte få detta?!] Barn kan åka till grannen och leka [annars social diskriminering], barn kan få åka med på läger.
  • Enorm vinst med värden + trend. Idag doserar vi inte bara med vetskap om värde utan värde+ trend. ( När jag tränar eller ska äta tittar jag alltid åt vilket håll pilarna pekar, är bs på väg upp eller ner?)
  • Frågan är – varför inte fler kvartalsekonomi vs patientnytta.
  • Läkaren ska inte vara ekonom. ( Läkaren ska väl kämpa för att jag ska få bästa vård som patient?!) Läkaren skall motivera varför han eller hon vill använda specifik en specifik behandling eller stöd samt motivera detta för sin chef. Det är idag så att politikerna beslutar om hur mycket medel som kan tilldelas men läkaren förväntas därmed inte vara passiv utan skall fortsätta utvärdera vad han eller hon gör och göra sitt bästa för patienten.
  • Jämför med pumpar- tänk att ha en begränsning på antalet pumpar trots bevisad effekt! Idag utvärderas inte alltid pumparnas effekt efter pumpstart och självklart är detta då felaktigt. Allt skall utvärderas, men det som är bra skall också användas.
  • Undvik komplikationer – detta tjänar alla på, rätt använd är CGM absolut en fördel.
  • Kostnad? Vem sätter prislappen på oavbruten sömn under natten eller möjligheten att kunna göra det som är självklart för icke-diabetiker.
  • Jämför också gärna med erfarenheterna historiskt. Förr mätte patienterna enbart urin-glukos. [Vid övergången till blodsocker angav flertalet diabetologer att detta nog inte skulle gå att genomföra i hemmiljö. Vi befinner oss nu i ett annat paradigm-skifte där vi går från blodsocker till CGM.]

Peter resonemang om kvartalsekonomi är bra, tycKer jag . Många vårdenheter tittar på den direkta snabba kostnaden och inte på kostnaden på längre sikt. En röntgenapparat eller en robot till kirugen är inte avbetald på ett kvartal. Det är inte mitt liv heller! Varje sticka kostar 3-5 kr styck och vid ett aktivt liv eller hoppiga värden används 12-20 stickor per dygn.

Hur resonerades det när pumparna kom, de är  ju också dyra!  Tidigare mättes glykos i urinen och nu gör ´s det i blodet, det är ju dyrare? Varför har man bs mätare idag istället för urinstickor? Jo för det är BÄTTRE, SÄKRARE OCH TRYGGARE.

Hur gör min läkare för att sätta en prislapp på min livskvalité? Vad är dyrt i förhållande till vad? Om en läkare tittar på en patient som säger den har ont i huvudet och läkaren inte ser huvudvärken, finns inte smärtan då för läkaren kan inte se att det gör ont ( i jämförelse med ett öppet sår)? Får patienten därmed då inte heller någon smärtlindring? Jo, detta får den naturligtvis! Om jag då påtalar att CGM helt och fullt förändrar mina dagar och nätter – varför kan jag inte få lov att använda CGM då? Skall jag vänta på att bli sjukskriven eller utbränd – då är ju vägen tillbaks betydligt mycket jobbigare och längre!

Jag är ju en motiverad patient som försöker göra allt i min makt för att sköta min diabetes typ 1 så bra som möjligt- borde inte vården vilja uppmuntra patienter som jag?

Som Peter sa, ”är vi dumsnälla i Halland som ger ut CGM?” Eller är det för att vi har ” rätt ” personer där ? Jag kanske ska flytta till Halland (framför allt barn) eller Uppsala läns landsting(framför allt aktiva vuxna) där det är lättare att få utskrivet sensorer?!

Många frågor, en del svar! FORTSÄTT KÄMPA FÖR VÅR RÄTT TILL CGM!

7 thoughts on “Barn och träningsdiabetesläkaren PETER ADOLFSSONs synpunkter om CGM

  1. Jäklar vilken bra text! Nu blir jag taggad! Det här med att läkaren inte ska agera ekonom.. klockrent. Hade önskat att jag hade cgm ikväll på mitt jourpass, en sak mindre o tänka på!

  2. Josefin, vore lite intressant att veta mer om kostnaderna. Vad kostar tex en sensor? Har du kontaktat någon landstingspolitiker? Hur förklarar dom de stora skillnaderna mellan landstingen? Och du har säkert skrivit om det tidigare (eller så går det kanske att googla) men hur många Typ 1or finns det i landet? Åldersfördelning?

    Själv förvånas jag av skillnaderna mellan sjukvård, friskvård och välmående.

    Att få en inblick i diabetesvärlden genom dig är otroligt intressant.

    -Marianne

Kommentera

