NovoNordisk- vad gör läkemedelsföretagen för diabetiker typ 1 ?

Flera av min vänner är skeptiska till läkemedelsföretag- de menar att läkemedelsförtagen vill att deras kunder , dvs vi patienter ska förbli sjuka så de kan fortsätta tjäna pengar på oss. Jag håller INTE med!

Samtliga diabetesrelaterade företag jag har träffat under mina knappt fyra år med diabetes typ 1 vill hela tiden göra sitt yttersta för att jag ska kunna må så bra som möjligt. Tyvärr är det en utopi att hela världen skulle vara sjukdomsfri. Många sjukdomar utsätter vi oss för större och större risker för att få genom att vi lever inaktiva liv med för lite motion och fel kost. Oavsett om man äter enligt GI,LCHF,Viktväktarna, 5:2 dieten etc så finns det förhoppningsvis INGEN som kan hävda att socker är nyttigt!  Det komplexa med min diagnos är att jag är allergisk mot socker- men det är just socker som ändå kan rädda mitt liv!

NovoNordisk producerar bland annat insulin, tex Novorapid som de flesta av oss har hemma i penna eller i pumpen. Huvudkontoret ligger i Köpenhamn, Danmark och har, om jag inte har fel uppgifter, cirka 30 000 anställa. Hur många miljoner som har insulin från NovoNorisk hemma har jag ingen aning om….

NovoNordisk satsar mycket pengar på forskning och på uppmuntra sina ”kunder”, dvs bla  vi diabetiker typ 1  till ett aktivt liv. De har flera team, bland annat inom cykling.  Under cyklingen jag gjorde i september, mHealth Grand Tour, fanns  förutom Team BG (som ju jag cyklade i) även just ett Team NovoNordisk som bestod av unga, runt 20 år,  duktiga cyklister som alla har diabetes typ 1.   Jag hyste en stor respekt för dessa cyklister och tyckte det var jättehäftigt att lilla jag fick cykla på Tour de France sträckor med dem ibland( dvs när jag orkade hålla deras tempo)

Således tycker jag är det enormt stort och otroligt roligt att NovoNordisk Sverige har valt, tillsammans med Stig Mattsson och Peter Adolfsson en studie som bildat SKI Team NovoNordisk.  Lika roligt är det  att Veronica och jag är en del av detta team. När jag i fredags tränade skidåkning och körde ett varv med NovoNordisk VD Klaus Langhoff Roos sa jag det;  Det känns enormt STORT  för mig att få ha på mig dessa kläder!( som ser likadana ut som de gjorde på cykelteamet.)

NN inne på Selma

Ski Team NovoNordisk kommer genomföra en studie på Öppet Spår, (ÖS) måndagen 24 feb, vilket innebär 90 km längdskidåkning i Vasaloppets spår….. Vi kommer tillföra markant mycket mer kolhydrater än vanligt. För vissa innebär det att basalen inte behöver sänkas så mycket, för mig innebör det att jag måste öka basalen med mellan 40-60 %. Det är alltså dessa inställningar vi har provat i Sunne den gångna helgen och syftet är att de som vi ka prestera bättre på ÖS.  För mig känns det väldigt tryggt att Veronica är med då jag känner en viss oro för själva loppet- jag kommer att köra ett koncept som jag aldrig gjort förut och det känns lite jobbigt, men ”Lonka” känner mig och vi har många mil ihop så det känns skönt.

Uppfattningen jag har fått är att NovoNordisk är jätteintresserad av detta projektet- NN har verkligen engagerat sig  för att vi ska kunna få bästa möjliga förutsättningar.  Under helgen har vi haft stöttning av fyra NovoNordiskanställda.  Till Öppet Spår kommer både VD Sverige och VD globalt att åka Öppet Spår- vilket arbetsgivare och vilken ledning tänker jag! WOW! Snacka om engagemang och att cheferna gör det som även anställda gör- jag tror cirka 30 NN-anställda kör ÖS på söndagen.

Jag känner mig otroligt glad och stolt över att få vara en del av denna studie och en del av Ski Team NovoNordisk.  Under helgen på Selma Spa+ har jag lärt mig att våga testa mina egna gränser, att ÖKA basalen vid idrott är väldigt ovanligt. Det har varit väldigt roligt att återse de andra som även de har lärt och tränat mycket på det som Stig och Peter lärde oss för ett år sen. Sunne Spa erbjuder en fantastiskt mijö – med mottot mjölksyra och champange. Jag har bara fått mjölksyra!

Så TACK NovoNordisk för att ni finns och satsar både pengar och tid och energi på oss! Jag LOVAR jag ska göra allt för att prestera så bra som möjligt den 24 feb. I min värld gör NovoNordisk ALLT för att jag ska få ett så bra liv som möjligt.

Varför jag ska köra ÖS? Jo för att visa att långdistansidrott är bra för diabetiker typ 1!

Läs mer om Apistjuren nedan

Läs mer om Apistjuren nedan

Novo Nordisks logo är Apis tjuren, ett dyrkat djur i det antika Egypten. Tjuren ansågs vara en reinkarnation av Ptah; vetenskapen och konstens gud. Vår logos design härstammar från en Egyptisk staty från 600 f k där tjuren också bär andra symboler för liv och hälsa.

Novo Nordisk började använda logon år 1925, när företaget först började marknadsföra insulin, detta var strax efter upptäckten att injektioner med hormon kunde rädda livet på människor med diabetes. Valet av logo kommer från 1900-talets gamla medicinaltradition att ge läkemedel en djursymbol.

(källa NovoNordisk:s hemsida)

5 thoughts on “NovoNordisk- vad gör läkemedelsföretagen för diabetiker typ 1 ?

  1. Hej!
    Måste bara säga att det är grymt kul att läsa att det äntligen finns några som satsar för att visa att även med diabetes är långdistanslopp inte omöjligt. Är själv en 23 årig tjej med diabetes typ 1 sedan 1997 som satsar på vasaloppet, förhoppningsvis till nästa år beroende på hur träningen går. Har även anmält mig till lägret Stig och Per håller i maj i år. Har träffat Stig tidigare och vet att det lägret kommer vara grymt givande. Fortsätt med det Ni gör och ett stort lycka till! Förhoppningsvis så kanske vi ses i spåren någon gång. Jobbar själv med att sätta ihop någon slags blogg, mest för min egen del, för att få någon struktur och hjälp till mig själv att satsa mer mot detta äventyr. Så det är roligt att läsa om Er kämparglöd och satsning. Keep up the good work!

    Vänliga hälsningar
    Hanna

Kommentera

