Ski Team NovoNordisk/diabetesläger Sunne Spa-Glöm inte stoppa in slangen efter toabesök-dag 3

Vi är åtta personer som kör Öppet Spår och en som kör Tjejvasan;
* Anniqa Jardeius Forsberg, 46 år, debut 1978, favoritsport cykling

*Veronica Nevrell, 37, 1989, längdskidåkning
*Mats Johansson, 44, 1989, cykling
* Patrik Gaasvik, 46, 1972, löpning
*Carina Andersson, 46, 1996, multisport
*Per Mattsson, 49, 1975, löpning
*Susanna Tropp, 30 år, 2010, längdskidor
*Magnus Skoglund, 50, 1993, löpning/cykling
*Josefin Palmen, 39, 2010, triathlon

Imorse testade vi en hög mängd gr kh i timmen på ett tretimmarspass. Jag började på 7,3, efter en timme låg jag på 11,6, vid 1 h och 20 min tog jag 3 E, vid 2 h hade jag bs på 11,6 och slutade på 8,1. Efter passet steg jag till 11,5. Under passet ökade jag basalen med 40 %.

Peter Adolfsson är i särklass gladast over att jag hade 8,1 I bs efter 2,5 h skidåkning och 40 % högre basal....(Jag har AnnaPslinnet direkt under tävlingsjackan för att komma åt pump och mätare.

Peter Adolfsson är i särklass gladast over att jag hade 8,1 I bs efter 2,5 h skidåkning och 40 % högre basal….(Jag har AnnaPslinnet direkt under tävlingsjackan för att komma åt pump och mätare.

Till lunch tog jag för mycket insulin( god äppelpaj med vaniljsås) och gick ut med bs på 3,6, efter 90 min hade jag 4,8 och slutade efter två timmar på 9,0. Samma princip; 40 % ökning i basal och en hög koncentration av  sportdryck per h.

Ikväll har jag blivit tokhög, bs 1 h efter skidåkning var bs 14 och har gått upp till 21,men nu sjunker jag 🙂

Nu pratar Peter om när man ska åtgärda ett stigande bs efter träning. Hans råd är att åtgärda vid stigande bs på 9, framförallt om sensorn säger 9 för då är bs sannolikt högre. Ät direkt och ge en dutt. Nedan Peters uträkning på exempel om man har bs på 8,5 och man vet att 2E gör att bs sänks till 6.

Avslutningsvis kom jag med några tips om det är vädligt kallt- jag har ju erfarenhet av långs skidpass från Finland. Jag sa ”tjejer, glöm inte stoppa in slangen vid toastopp så insulinet I slangen inte fryser”.

Grabbarna tycker det var väldigt roligt….

Kommentera

