Ski Team NovoNordisk/diabetesträningsläger Sunne Spa-VÄTSKA på Vasaloppet- dag 2

Skidåkning! Woohoo! Idag har vi haft ett skidpass på drygt 2,5 timme.

För att hålla en hög prestationsförmåga under ett helt Vasalopp gäller det att behålla plasmavolymen hög – alltså mängden vätska i blodet. Detta gör att hjärtat kan pump ut mer syre vid varje slag.

Tanken med dagens pass var att öka kolhydratsmängden i olika etapper upp till en hög mängd sista timmen ( av tre) för att vi ska kunna lyfta upp insulinmängderna. Varför? Jo för att kunna öka förbränningen av kolhydrater ytterligare istället för fett under fysisk aktivitet för att på så vi kunna prestera bättre. Gör vi sparar vi även leverns förråd av kolhydrater så att vi kan minska risken för känningar efter träningen.

Hur gick det då? Jag steg under frukosten och ”panikduttade” lite vilket gjorde att jag låg på 3,9 när jag skulle börja köra. Då tog jag en 45 gr gel , ökade basalen med 30 % och stakade på. Efter 30 min var bs 9,9 och jag åt 45 gr skumtomtar, dvs 9-10 stycken. Efter en timme hade jag bs på 12,9 och tog då 1 E. Under andra timmen åt jag 75 gr skumtomtar och hade bs på 13,5 E efter 2 timmar och 42 min.  (Efter passet steg mitt bs till 20)

Obs! Prova inte detta utan diskussion med vården- jag gör ju detta under övervakning av diabetesläkare Peter Adolfsson!

Under eftermiddagen har Veronica och jag simmat och ikväll har vi haft gruppdiskussion om hur vi ska göra upplägget för morgondagens pass. I morgon har Stig och Peter bestämt att jag ska dricka sportdryck, 5 dl i timmen och jag ska öka basalen med 40 % eftersom jag ska få i mig stor mängd kh/per timme i 3 timmar.  Vi får se hur det går, jag tror ju jag kommer bli tokhög och Peter har sagt att om vi testar hans koncept I morgon så får vi se hur jag ska göra på Öppet Spår , skumtomtar eller sportdryck.

Nu gäller det mentalt att tänka om vad gäller vätska och lära sig köra med vätskebälte….

Klaus Langhoff Roos, VD för NovnNordisk Sverige och jag efter 7,5 kmvarv. Klaus hade jagat mig och är en rackare på skidåkning- trots att han är dansk. Men jag kan ju svenska sa han :)

Klaus Langhoff Roos, VD för NovnNordisk Sverige och jag efter 7,5 kmvarv. Klaus hade jagat mig och är en rackare på skidåkning- trots att han är dansk. Men jag kan ju svenska sa han 🙂

Kommentera

