Ski Team Novo Nordisk/diabetesträningsläger Sunne Spa-Hur maxa prestationsförmåga på Vasaloppet? dag 1

Men du Josefin, jag kan väl få sponsra dig med skumtomtar? Orden kommer från Carina, diabetesmamma i Sunne.

Fantastiska Carina, diabetesmamma i Sunne som sponsrar mig med nästan 6 kg skumtomtar! Vilken människa!

Fantastiska Carina, diabetesmamma i Sunne som sponsrar mig med nästan 6 kg skumtomtar! Vilken människa!

Minns ni i fjol när jag fick 3,75kg skumtomtar med posten? När jag nu skulle upp till Sunne skrev jag på skoj till Carina och frågade om det finns några skumtomtar kvar i Sunne. Carina tog mig på orden, letade upp en affär och köpte hela lagret och kom upp med det till mig! Tack snälla underbara Carina, jag lovar att göra mitt bästa för att inspirera dig, andra diabetesföräldrar och framför alla alla barn genom att visa att långdistansidrott är möjligt på Öppet spår 24 feb!

Långdistansidrott. Novonordisk, som är världen största insulinproducent med huvudkontor i Köpenhamn, har satt ihop ett svenskt team inför Öppet Spår. Varför? Jo för att visa att diabetiker typ 1 bade kan och bör syssla med långdistansidrott! Vi är 8 diabetiker som ska köra Öppet spår och en som kör tjejvasan.

wpid-DSC_1433.jpg

Ikväll har Stig Mattsson, dietist falun och Peter Adolfsson, träning och barndiabetesläkare, Kungsbacka höll föreläsning. Kontentan är ”hur ska ni kunna prestera max på ÖS” (Öppet Spår, samma sträcka som Vasaloppet, 90 km längdskidor, ÖS går sön och mån veckan innan).

Vi har pratat muskler, fett, glukos och kolhydrater.  Redan under middagen frågade jag Stig något varpå han  sa ”jo, men Josefin, nu är du ju lite speciell med din lågkolhydratskost” och samtliga vid bordet skrattar. Lonka, min underbara vän Veronica är med, det känns tryggt och roligt att vara här med henne. Vi har ju tränat några mil ihop…..( cyklingen mHealth)

Imorgon ska vi köra 3 h skidpass och första timmen ska vi fylla på med en normal mängd gr kolhydrater, andra timmen och tredje timmen med en betydligt högre mängd.

De flesta diabetiker får lära sig att sänka basalen vid idrott, men det ska alltså vi inte göra, vi ska, åtminstone jag, öka den för att kunna äta mer för att på så sätt få ut kh i musklerna. Det ska bli superspännande!

Kommentera

