Bruksvallarna dag 3 -Marcialonga a la Josse och ett nytt ord; ocklusion!

Marcialonga är ett långlopp som gick Italien idag, 70 km lång och avslutas med en brant backe.

Igår sa jag på middagen att i morgon går Marcialonga och att min diabetesmentor  ska köra det. Han har ockås sagt till mig vid något  tillfälle ”Josse diabetes är inget hinder för Vasaloppet,  de fnns ju de som kör utan en arm eller ett ben,” Därför tänkte jag köra 60-70 km I morgon, är det någon som vill hänga med? Det är ju bra träning med ett långpass en månad för Vasaloppet/Öppet spår”

Min diabetesmentor kör Marcialonga imorgon. kämpar han, ska jag kämpa. Häng med på långpass60-70 km I morgon,mvh Josefin

Min diabetesmentor kör Marcialonga imorgon. kämpar han, ska jag kämpa. Häng med på långpass60-70 km I morgon,mvh Josefin

IFK Helsingborg är en helt underbar klubb, full av trevliga mysiga hjälpsamma människor. Alla är alltid så himla måna om varandra och redan I bussen frågade någon mig ”har du med dig den där sprutan du pratade om i fjol ([glucagon]” och när jag kört med bröderna Venneman  sager de var 20 min, ”du ska väl äta nu?”  Helt underbart!

Det var just dessa gentlemen (?! 😉 som sa att ” vi kan åka med dig till Funäsdalen när du ska få ihop dina kilometrar”.

Hans och jag i Funäsdalen

Hans och jag i Funäsdalen

Sagt och gjort, i morse gav vi oss av, jag på mina nyvallade skidor, som visade sig vara jättetröga! CGMen hade precis pipit att jag måste starta om den ( suttit sen 4 jan)  men för att hålla den varm la jag bsmätare i linnet och stand alone I fickan och kämpa på med mitt ickeglid. Ganska snart kände jag pumpen vibrera men orkade inte bry mig, jag var säkert hög efter frukost. Jag fortsatte ignorera det men åt mina skumtomtar som jag dock slarvade med dem, jag var ju hög. Väl tillbaka vid Bruksvallarna efter 35 km och drygt 4 timmar snabbade jag mig in för att äta min macka och byta skidor- jag hade ju 35 km kvar och klockan var nästan 14. När jag äntligen får fram pumpen är det ??? I den och ett felmeddelande ; OCKLUSION UPPTÄCKT, PUMP DOSERAR EJ!

Jo, tjena, jag har således inte fått insulin på x timmar eller Y minuter!  Bs 21.9!!  Tacka katten för att det går segt. Jag ringer Henrik på Rubin som berättar att occlusion betyder stopp i insulintillförseln varpå jag börjar fipple med att byta infusionset.

Äntligen! Klar att dra iväg igen, stand alone visar också ??? så jag lägger bsmätare i innerfickan, hinner bara köra ett par km när pumpen vibrerar. Oroligt drar jag upp den igen, är det samma fel? Nä nu har CGMen i pumpen lagt av, ”sensorfel”!! MUPP!  Bara gissa om bsmätaren säger ”för låg temperatur” när jag ska kolla bs!!!

Vackert svenskt vinterväder

Vackert svenskt vinterväder

Sur och irriterad kör jag vidare , äter lite skumtomtar då och då, dock utan samma struktur och punktlighet som igår. Vid Ramundsberget möter jag en skidkollega som är läkare och hälsar på honom. Jag kommer bort, rundar Klinken och äter lite då och då, stannar och kisser. Ni anar inte hur meckigt det är med fyra lager kläder och fingrarna fryser!

Vid Ramundsberget på tillbakavägen, 8 km kvar och 14 om jag ska nå mitt uppsatta km mål, är det mörkt. Men inte lika mörkt som det var i Franrike under mHealth och nu är jag beredd, jag drar fram min 1000 lumen pannlampa, äter en 5-7 tomtar och kör vidare.  17.40 är jag framme vid Stadion i Bruksvallarna och har då 4 km kvar för att nå mitt mål. Jag kör elljusspåret på 2 km och sen en liten knix till. YES! De sista 10-15 min börjar jag känna mig konstig, är jag låg eller trött, har ju kört skidor i över 7 1/ 2 timme.

När jag kommer in har jag ett bs på 2,7 , kastar mig in i duschen , ätandes en Snickers för att sedan gå upp till middagen. Där star efterätterna serverade- kladdkaka med grädde så jag börjar baklänges.

Efter en fyrarätters middag ( efterätt, förrätt, huvudrätt och efterätt igen ) är jag fortfarande hungrig. Dags för en apelsin nu. Sa jag att jag även ätit en påse Twist? 🙂

Det tycker jag att jag är värd för jag har kört 70 km idag. Det är Josses järnvilja det. Godnatt!

Mitt bs har varit helt åt skogen idag, jag har haft problem med ALLT, i allafall känns det så.

16 thoughts on “Bruksvallarna dag 3 -Marcialonga a la Josse och ett nytt ord; ocklusion!

  1. Åh, jag hade ”lätt” också kasat 7 mil om jag fått kladdkaka. 😉 Hoppas det var riktig grädde också. Bra kämpat. 🙂

  2. Om du/ni har tillgång till massage så be att få det i morgon efter frukost. Det är så skönt efter ett tufft pass. 🙂

  3. Bra glidit…själv har jag rullar 10 mil i sol och värme idag typ 32 grader. Har du provat att koka torkade frukter och sedan dricka det när du tränar istället för en massa skumma tomtar…
    Mvh Stickan.

  4. Ursäkta mig Stickan. Har du ingen koll? Jag tror inte att bs stiger nämnvärt av kokade frukter. Visst jag kan ha fel men jag tror nog att Jossan har bättre koll.

  5. Ja du Karl-Lars.Det är nog så det inte skulle fara upp och ner hela tiden utan ligga mer stabilt så att säga och samtidigt få i sig vätska under träning. Jag är inte dietist heller.
    Mvh Stickan

  6. Hej igen Stickan. Du skriver att du inte är dietist och ändå så kläcker du ur dig följande: ”Det är nog så det inte skulle fara upp och ner hela tiden utan ligga mer stabilt…” Jag tror du som många andra misstar dig på typ1 och typ2. Tack för ordet.

  7. Såja pojkar, varför detta munhugg? Det viktigaste med att träna är väl att det ska vara kul och för att må bra. vi gillar väl alla tre att cykla? Efter all skidåkning kommer racern fram igen! 🙂

Kommentera

