Bruksvallarna dag 1 KYLA, lita INTE på tekniken

Josse, tänk nu inte på att åka för långt, slit inte ut dig!  Orden är Alvars, pratade med honom häromdagen. Ingen risk Alvar, Bruksvallarna idag har erbjudit temperatur på mellan -24 till minus 32 grader. Snacka om flashback från Finland, sista timmen var det 33 grader kallt och beckmörkt, det enda som drev mig var min vilja att klara av de km jag satt upp som mål.

I förmiddags gick bs åt skogen, vi körde teknik dvs väldigt lågintensivt. Jag gick ut med bs på 7,6, åt 6 skumtomtar under 2,5 h och kom in till lunch 13.15 med bs på 17! Blä!

Därför ringde jag till Stig Mattsson, dietist I Falun efter lunchen. Vi kom fram till att jag ska äta 20 gr kh/per time och fördela det jämnt. Bra sa jag, jag har med mig skumtomtar, 5 gr styck. Stig frågade lite försiktigt ” blir du inte trött på dem? Nope, inte en suck och de är i ett bra hårt format, jag lägger dem löst i väskan.  Under eftermiddagen körde jag 18 km, bs började på 19 för att sluta på 7,5. Jag åkte med min ”en-gang_om-året” kompis Janne,sist vi sags var här. Han och hans bror påminde mig efter 60 min, då de insåg att jag tog två skumtomtar var 20,40 ,60 osv minut.

Stort tack, supergulligt av er, känns bra att ha skidvänner som är så måna om en!

Med tanke på kylan gäller det att ha mycket kläder på sig, risken att förfrysas är stor. Jag hade underställ, bh, AnnaPS sportlinne ( för pump och bsmätare), underställströja, lager 2 och skidjacka på mig och underställ, tights och lång cykelbyxor med vindskydd för benen. De funkar lika bra till skidåkning som cycling. Under förmiddagen frös jag om fötterna men i eftermiddags tog jag dubbla gotlänska ”socker” och köpte vindskydd till pjäxorna ( härliga 445 riksdaler…)  Apropå träningskläder, jag försöker köpa dem när det är off season, blir mycket billigare. Om två månader hade skydden nog kostat halva priset, men som sagt, jag behöver dem nu.  AnnaPS säljer ut sina bikinibyxor för halva priset, så hade jag inte haft två redan hade jag slagit till!

Ficka på byxan för pumpen

Ficka på byxan för pumpen

En sak till, lita inte på tekniken! Som alvar sager ”Josefin, du får inte bli beroende av CGM”…men det är jag redan. Idag på förmiddagen körde jag ut utan CGM och efter 10 min visade stand-alone-enheten ???. Det gjorde den I 2,5 time för att få täckning till lunch. Pumpen likaså. Nu är min sensor sen 4 jan, men den har gått perfekt fram tills idag. Så om du vill förlita dig på CGM och kör skidor är mitt råd att även ta med en bs-mätare.Varmt, annars strejkar den. Jag har min i linnet, för att gräva fram om jag måste.

Idag blev det 12,72 + 18,45 km så drygt 30 km. Nu är det sovdags, sov inte mycket på bussen i natt.
image

Så här kall blir man vid -32, pannlampan strejkar!

5 thoughts on “Bruksvallarna dag 1 KYLA, lita INTE på tekniken

Kommentera

