Jävla sjukdom!!!

Förlåt för att jag svär i bloggen och förlåt mamma för att jag svär överhuvudtaget.

Imorse grät jag. Stora tårar rullade ner för kinderna för jag fick ett meddelande; Jag fick veta att Lisa, en bekant i perferin (vi kan kalla personen Lisa som är ett fingerat namn) somnade in i går morse. Jag har aldrig träffat Lisa och kommer således inte får göra det heller. Nu kan jag höra Lisa röst i huvudet, som jag pratat med många gånger sedan vi kom i kontakt med varandra förra året. Lisa var  en varm och trevlig person, alltid lika pigg och glad. Tills i höstas.

I lördags fastande jag vid Carls bokhylla. Av någon besynnerlig anledning är det inte ”modernt” att ha böcker längre, därför blir jag glad när jag ser en bokhylla. Jag fastnade för en bok och började läsa, hörde inte när Carl flera gånger kallade på mig, blev helt uppslukad av boken

”Det finns något jag måste berätta;

Jag fick beskedet på en torsdag, strax innan jag skulle äta pannkakor. Men det började långt innan dess. Så klart. Jag ska försöka berätta. Jag ska försöka.

Och redan där misslyckades jag. Har skrivit och raderat alldeles för länge nu. Det här är nog en självisk blogg. Skapad av mig själv. För mig själv. Och om du vill läsa får du gärna göra det. Men det här är mitt sätt att hantera den här situationen. Mitt sätt att tygla det som har tvingat sig in i mitt liv. Som jag måste leva med. Jag hade tänkt berätta hur allt började, hur jag har tänkt sedan den där torsdagen. Jag hade tänkt berätta om vilka känslor som har osat, fräst och dundrat inom mig. Men jag orkar inte vara saklig. Inte vara föredömligt dramaturgisk i berättandet. Inte nu. Kanske sen.

Men det finns något som jag måste berätta. Och om det upprör någon att det var på det här viset som ni fick reda på det, så är jag ledsen för det. Förlåt. Men ingen är mer upprörd över det här än jag. Jag lovar. Det finns något som jag måste berätta. Jag har cancer.

Allting har förändrats. Imorgon börjar min cellgiftsbehandling. Och den där torsdagen åt jag mina pannkakor kalla.”

Det är Kristian Gidlund som jag citerar, sidan 9 i hans bok ”I kroppen min- resan mot livets slut och alltings början”.Kristian dog 17 september i fjol, kl 15.05 29 år gammal. Jag vet exakt vad jag gjorde då, jag stannade för lunchstopp på vägen mot Berga, näst sista etappen på mHealth. Jag hade nyss cyklat in i Spanien, det var 28 grader varmt och jag var stressad för jag låg efter- jag hade bara cyklat 120 km  av de 186  och klockan var som sagt 15.05. Men jag levde livet.Jag cyklade och njöt av det. Under tiden så somnar Kristian in.

Ibland är det skönt att försvinna in idrottens värld. Att slippa tänka på annat än att sparka med benen, dra stora tag med armarna genom vattnet, att bara tänkt på att hålla en jämn hög fart.  Det gjorde jag idag. Jag tryckte på i varenda intervall, 50 m x 20, start en minut. Robort coachade mig, ” det är bra Josefin, jänt och fint” Kom igen nu, det är bara att bita ihop. Jag hade börjat högt, bs låg på 12 och trots insulinduttar för att komma ner kunde jag känna att jag inte var låg. Jag kämpade för att  simma varje intervall jämnt, 49,49,50,49, 51,50 osv.

När jag kom upp i vattnet  tänkte jag på Lisa och Kristian igen. På deras kamp mot cancern som det bägge förlorade. Min sjukdom är också kronisk, men jag kan leva med den.  Boken och Lisa blev en påminnelse för mig; jag känner att jag för deras skull måste göra mitt yttersta för att leva. För att jag kan.

en bild till  Lisa, Kristian och alla andra som fattas oss - bilden är från Frankrike nära Semnoz  dag 6, 12 sep i fjol.

en bild till Lisa, Kristian och alla andra som fattas oss – bilden är från Frankrike nära Semnoz dag 6, 12 sep i fjol.

 

 

2 thoughts on “Jävla sjukdom!!!

  1. Kram, det är helt rätt….vi med diabetes lever och visst det är en hel del att tänka på och fixa med men vi kör vidare, har vänner och kan njuta massor av livet. kram kram Anna

Kommentera

