Motivation, idrott och diabetes typ 1 -”Josse vad ska jag göra?- jag toksjunker när jag tränar”

Lite tips när man tränar tack! Är ute på power Walk 3-4 gånger i veckan & brukar äta innan & en macka under! Men blir alltid jätte låg typ 1.8 -2,5 & sen är jag helt slut efter det när man kommer upp i 5-7 i bs!

Magnus debuterade några veckor före jul, 35 år ung. Han är en kompis till min kompis Frida, så jag känner honom inte men när Frida sa hon hade en nydebuterad kompis ringde jag Magnus.

Eftersom Magnus går på penna och brukar ut och gå direkt efter maten föreslog jag följande;  då han har blivit tillsagd av vården att inte ändra sina måltidsinsulin-inställningar.

  • Ha alltid mätare och socker med med dig  (har jag alltid)
  • testa mjölk- drick mjölk innan du går ut och ta med dig mjölk. Mjölk är gott, nyttigt, och billigt
  • testa en annan gång att äta mer kolhydrater innna du går ut ( Magnus blir liksom jag tokhög av potatismos
  • testa en trejde gång att ta med dig en frukt och ät den

”Igår var jag ute och gick ”sa Magnus ”och sjönk till 1,9 och sen mådde jag ju kasst hela dagen. Då vill man ju inte försöka igen för så dåligt vill man ju inte må.” Nä sa jag, men Magnus, då har du ju ringt HELT RÄTT  person för jag VÄGRAR låta bli att träna trots diabetes typ 1. Ja skrattade Magnus, jag tänkte just det.

Ikväll har jag blivit intervjuad av en frilandsjournalist. Hon intervjuade mig hösten 2011 några månader efter min Ironman. Nu fick  hon höra om Alvar, hur Alvar fick mig att vilja ha pump, CGM , Border to Border och mHealth Grand Tour och lite swimrun med. Men VAD driver dig, varför gör du alla dessa fysiska utmaningar? Jag tänkte efter och kunde konstatera att jag hade nog inte gått från långdistanslöpare till extremidrottare om jag inte hade fått diabetes. ”Det som driver mig” sa jag, ” är dels att visa för mig själv att jag kan trots diagnos, dels uppmuntra andra ( som Magnus) och dels för att det helt enkelt är intressant att se hur kropppen reager. Hur funkar den på ett Vasalopp och vad händer om man kör sex Vasalopp på rad? Vättern 30 mil  i all ära,men vad händer om man cyklar i en massa dagar? ”

Just nu håller jag på att planera årets utmaningar, börjar med Öppet Spår 24 februari och parallellt med detta söker jag en bra läkare och sjukgymnast som kan hjälpa mig komma vidare med mitt lår.

Skam den som ger sig!

längtar tillbaka norrut- Finland vecka 16, - 41 grader

längtar tillbaka norrut- Finland vecka 16, – 41 grader

4 tankar om “Motivation, idrott och diabetes typ 1 -”Josse vad ska jag göra?- jag toksjunker när jag tränar”

  1. Klart Magnus ska ta halva sin dos insulin innan han skall ut och motionera och tillföra söt saft under träningen om det behövs halvera insulinet även efter passet lycka till 🙂

    • Det var min första spotana tanke med , att minska insulinet, men eftersom han är nydebuterad och vården inte vill att han ska ändra sina inställningar än så tänkte jag komma med tips som baseras på nuvarande insulindos.

Lämna en kommentar