Vasaloppsråd för diabetiker typ 1 (så gott jag kan) och Melkers hemliga vapen vid handboll/diabetes typ 1……

”Har du någonsin tänkt att du kan inte sporta pga diabetes? ” sa SVTs Lilla Sportspegeln intervjutjej till Melker, som spelar handboll, fotboll och pingis. ”Nä, aldrig” sa Melker.  Du har ett hemligt vapen? sa SVT-tjejen. Ja jag har pump sa Melker och förklarar på ett SUVERÄNT  sett vad pumpen gör och vad Melker själv behöver göra! GO GO GO Melker, hoppas jag ser dig i landslagskläder om 10 år!!! (Melkers mamma har godkänt att jag skriver om honom här).

Melker har rätt, pump är för Melker, mig och många andra ”ett hemligt vapen”, Åhhh vad jag har varit pumpmotståndare!  Jag minns fortfarande PANIKEN  den dagen jag  åkte till sjukhuset för att få pumpen 12 oktober 2012. Nu är det annat liv i skällan på mig 😉  Vården  hade ALDRIG lyckas övertala mig om pump, minns att min läkare sa när jag debuterade att jag skulle säga till om jag ville ha pump…. istället blev det Alvar som vann mitt förtroende. (Vi har dock inte samma märke på  pump).

Idag har jag kört rullskidor….åhhh vad jag HATAR rullskidor nu ! Jag vill ha SNÖ! Alla andra i hela världen ( känns det som ) har snö utom Skåne!  Det börjar bli mycket frågor på Facebook om hur man ska lägga upp Vasaloppet och Öppet Spår som diabetiker. Mina huvudtips är;

  • ha en bra midjeväska för att ta med extra energi, ev extra mössa /vantar( pga snö eller svett) och valla
  • blodsockermätare NÄRA kroppen, kan rekommendera AnnaPS ”Border to Border linne så den inte fryser
  • Daily Dose med extra insulin (oavsett pump eller penna )
  • om du inte har tränat /tävlat i 6-12 timmar förut, mät bs vid ( minst) varje kontroll
  • drick mycket på stationerna ( jag dricker minst 3-4 muggar buljong på varje station + vatten, påverkar inte bs men håller salterna i kroppen i skick.
  • TESTA VAD NI SKA ÄTA OCH DRICKA INNAN VASALOPPET/ÖPPET SPÅR SÅ NI INTE FÅR PROBLEM MED MAGEN! Ska ni dricka blåsbärssoppa, träna med blåbärssoppa, ska ni käka gel, träna med gel osv!

Om Alvar, som är Vasaloppsveteran( läs har kört ett gäng) hade läst min blogg hade han säkert haft fler tips, men det brukar han inte göra. Har ni fler tips, skriv dem gärna på bloggen!

Dexcom, gel, Snickers, (har alltid med mig telefon också) ev radio och skumtomtar( så klart) Ski Go bälte sitter bra tycker jag.

Dexcom, gel, Snickers, (har alltid med mig telefon också) ev radio och skumtomtar( så klart) Ski Go bälte sitter bra tycker jag.

9 thoughts on “Vasaloppsråd för diabetiker typ 1 (så gott jag kan) och Melkers hemliga vapen vid handboll/diabetes typ 1……

Kommentera

