Var sätta insulinpumpen- ny förslag på placering och Dexcom gillar inte nytt år och lägger av efter 25 dagar…

”Här kan du också sätta pumpen, Josefin!”

Jag stirrade på Carl, som haft diabetes i mer än halva sitt liv. Var då?

Här sa han, pekade på sin ficka, ”jag har satt den innanför underkanten av mina boxers, jättebra om man vill skydda slangen.” Carl har ofta infusionsetsnålen på rumpan, jag har ju min på magen. ”Det är smart att han den där om max tex har kostymbyxor och inte vill ha den synlig via byxfickan eller i linningen.”

Således en ny placering som jag aldrig har tänkt på, men med dagens underkläder som sitter åt sitter pumpen utmärkt där.  På bilden, för att visa hur man menar, har jag dock på mig AnnaPS bikinibyxor, som har en ficka för Animas Vibe, pumpen som jag badar med. ( Med AnnaPs hoppas jag slippa påhopp om ekivoka pin-up bilder…..;)

Ingen träning idag, dels pga att jag är förkyld, dels för min bästa träningskompis har opererats akut idag så jag har haft annat att tänka på. I morgon får hon komma hem, det verkar som operationen gick bra.  Min Dexcom-sensor började ge ??? igår flera gånger och nu har jag inte haft någon täcking varken i pumpen eller i standalone systemet på 12 timmar så det är nog dags att byta. Denna sensor har suttit sen 6 dec och bland annat simmat 6000 meter i 3 timmar i förra veckan, så jag ska inte klaga 🙂 I morgon ska jag träffa min kompis Jenny , som är diabetessjuksköterska så hon kommer få äran att sätta en ny senor på mig !

wpid-DSC_1317.jpg

2 thoughts on “Var sätta insulinpumpen- ny förslag på placering och Dexcom gillar inte nytt år och lägger av efter 25 dagar…

  1. Men blir det inte meckigt när man ska dosera något? Eller använder han snabbknappen då kanske? Fast då kan man väl bara ge en förinställd dos? Gillar dock idén med nya placeringen annars, behöver också nya ställen att ha pumpen på. Tänkte sy en strumpebandshållare med ficka till i sommar då klänningarna ska fram 😛

    • Hej Nicolette, jag ska fråga honom. Eftersom han jobbar mycket i kostym kan det vara så han bär den mellan måltiderna- återkommer. Du vet väl om att det finns lårväskor ( tex på Rubins hemsida) som du kan ha under klänningen? Jag har en sån under baddräkten med ben när jag simmar.

Kommentera

