Idrott /träning och diabetes typ 1/ simma 6000 meter

Nu har jag en teori om varför jag steg kraftigt i bs  efter ett par timmar när jag tränades cirkel/zumba/cykling.

Jag pratade med Henrik på Rubin igår och han bekräftade vad jag trodde/borde veta. En perfekt inställd basal gör att bs förbli oförändrat om man inte äter någon. Min basal är inte perfekt, jag försöker jobba på det.

Jag simmade 6000 m i söndags med en kompis ( det krävs mer pannben än kondition till det, tro mig, det blir lätt långtråkigt i en 25 m bassäng!) Vi började simma kl 12 och jag mötte bs var 30 min och det låg runt 6.  Efter 1 1/2 h åt jag en Mars och slutade mäta.KI När jag var kvlar efter nästan tre timmar hade jag ett bs på 16!!!

Vi strök simserierna på min dykplatta efterhand!

Vi strök simserierna på min dykplatta efterhand!

En gissning från mig sida är att kroppen behöver ha sin bolus mellan 12-14 för att bs ska ligga bra, får den inte det så sticker bs iväg. Någon som har annan teori?

Idag blir det rullskidor på årets sista dag och ikväll blir det diabetesmeny 🙂 Bra mat för oss kan vara hur god som helst, vad sägs om hummersoppa och hemgjord glass med bär från i somras? Lite gott kött med såser och rödvin ?

GOTT NYTT ÅR!

Ps kom gärna med förslag på nya utmaningar för 2014!  Både till er själva och på vad ni tycker jag ska testa på!Igår fick jag kontakt med en fd studiekamrat från Kalmar jag inte varit i kontakt med sen 2001. Men han gav mig ett vykort 2001 som fortfarande sitter på min kyl;

Ett bra motto!

Ett bra motto!

Kommentera

