Idrott/träning och diabetes typ 1

Ibland kan jag sakna mitt förra liv, det liv jag levde före 24 maj 2010. Ett liv då jag inte behövde känna efter när kroppen kändes skakig, det var ju bara att köra på så mycket jag orkade. Ett liv utan mätning, utan koll på att jag har något att äta med mig, utan koll på att bs-mätaren är tillräckligt varm och funkis.

Idag var jag på cirkelpass i förmiddags . Äntligen har jag fått till mina förmiddagsvärden, tack vare pumpen så migtt bs låg mellan 5-6 under passet. Trots CGM  kollade jag bs under passet för jag kände mig skakig. Bs vidare 5,6 så jag var trött inget annat. Efter cirkelpasset var det dags för zumba ( som mest blev en massa skuttande för mig del) Väl på väg hem hade en kompis ringt och frågat  om vi kunde köra lite landsvägscykling. Tyvärr har Helsingborg 7 grader varmt så jag hakade på. Bs när jag stack ut låg runt 6 och jag tog tre skumtomtar och efter en timme cykling åt jag en (vanlig) power bar. Runt kl 15, då jag rört mig konstant i fem timmar börjar CGMen att pipa. Nu måste jag vara låg tänkte jag. Nähä!  Bs visar 16 och pil rakt upp!!! Hur är det möjligt? Bs började stiga när jag började med lugn cykling, såg jag på CGMen historik. Är det konstigt att människor med diabetes typ 1 tycker det är jobbigt att träna? Nä jobbigt är del ord, det är SVÅRT  att träna!  Då är jag ändå oändligt glad över att jag har en CGM  som hjälper mig jättemycket.

Många av oss tränade diabetiker typ 1 kämpar inte bara mot ( eller ska jag säga med??!!) vår egen kropp under ett träningspass, utan även för att få kontroll. BLODSOCKERKONTROLL.

Jag hyser en otroligt beundran för Alvar ( som ju är diabetesveteran) och Veronica och Fredrik ( diabetes-seniorer) som fixar detta och har gjort det i långt över 20 år!

Ge mig kraft och styrka!  Så länge jag älskar idrottandet mer än problematiken med blodsocker kommer jag fortsätta kämpa, för livet blir bättre i längden. Det måste inte alls handla om att träna fem timmar på en lördag, det kan vara en promenad på 30 minuter per dag. FORTSÄTT KÄMPA!

Dagens lunch; lax, avokado, mango och ruccola samt apelsinolivolja.

Dagens lunch; lax, avokado, mango och ruccola samt apelsinolivolja.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s