Var ska CGM (kontinuerlig blodsockermätning) sitta på kroppen?

För mig är det lättare att leva med diabetes typ 1 med hjälp av min Animas vibe pump och CGM. Det finns tre olika ( så vitt jag vet) CGM system;

  • Medtronics (pump)system heter Enlite
  • Abbotts heter Navigator (Abbott gör bsmätare freestyle lite som jag tror de flesta har haft någon gång)
  • Animas Vibe (pump)heter Dexcom

Minilink har jag aldrig provat och kan därför inte yttra mig om. Navigator hade jag en vecka under Vasaloppsveckan.  Läs mer om den under februari /mars i min blogg. Det bästa och sämtast som jag minns med den var kalibrering.  Den skulle bara kalibras några gånger under den veckan jag hade sensorn och på exakt tider. En av de tiderna råkade infinna sig för mig 10 min före Vasaloppsstarten….

Dexcom som är den CGM jag använder. Dexcom kan  används dels till Animas Vibe insulinpump och säljs av Rubin Medical, dels till en separat mottagareenhet ( så kallat stand alone system ) som säljs av Infucare.

CGM  består av tre delar;

  • mottagarenhet som tolkar infon ( dvs pump och/eller stand alone system)
  • sändare( grå liten plupp som lever i 6-14 månader , garanti 6 månader)
  • sensor ( som är ett vitt plåster med en nål som sticks in under huden) CGM sänder var 5 minut blodsockervärden i realtid , vilket gör att man kan upptäcka och följa trender och mönster i blodsockernivåer.

Dexcom är så vitt jag vet, godkänd på på ett ställe på kroppen-magen. Däremot vet jag flera användare som har den på rumpan/ryggslutet eller som jag,  på baksidan av armen. Där har jag haft min sen den 10 februari.  Jag tyckte den var i vägen på magen (där den dessutom måste sitta minst 7,6 cm från insulinpumpens infusionställe. ( källa broschyren Dexcom CGMenhet, snabbguide kapitel 4).

Jag har pratat med Eva på Rubin Medical om placeringen och hon säger så här, ”Josefin, det finns ingen kontraindikation för att sätta CGMsensorn på armen”. Mitt råd är att i första hand ringa till försäljningsstället för att fråga, i andra hand fråga andra Dexcomanvändare. Om du har Animas Vibe och har frågor kring  CGM, gör som jag, ring Eva. Hon nås måndag –fredag mellan 8-17 på 040-15 54 80 och hon kan ALLT 🙂

Sensorna har en garanti på 7 dagar, beroende på hur man tål sensorn och plåstret kan olika användare ha den olika tid. Med hjälp av Leukoplast röd från Apoteket ( 25 spänn rullen) kan jag ha en sensor upp till sex veckor med bra resultat. När det blir för stora glapp i redovisningen av mitt bs byter jag sensor.

Jag tycker CGMen är super för träning, jag kan se varit mitt socker är på väg och på nätterna. Blir mitt blodsocker för lågt larmar CGM med högljudda pip och tjut så jag vaknar. Detta FANTASTISKA hjälpmedel är inget diabetiker typ 1 får per automatik utan vi patienter måste antingen bekosta den själv eller ska vården tycka att vi behöver den så mycket att den skrivs ut på recept. Det gör inte Region Skåne i mitt fall, jag kan få den något enstaka tillfällen till typ Vasaloppet, inte annars.  Det finns alltså ett hjälpmedel som många diabetiker skulle få ett så mycket bättre liv av, men vi får det inte!!!!  Som jag skrev om igår och hälsade till alla diabetiker typ 1 i radion så vill väl alla må så bra som möjligt?

Orsaken är brist på pengar och skulle jag vilja hävda , okunskap!  Region Skåne ger CGM  till de patienter som har högt Hba1c och eller hoppiga värden. SJÄLVKLART  ska dessa patienter få CGM. Jag tycker även att vi som får ett bättre, tryggare och säkrare liv med CGM  ska få det även om vi inte varit på sjukhus pga hyperglykemi!  Jag hade en diskussion med min läkare om detta före jul då jag sa syrligt att ”räknas den gången jag blev inlagd i Tyskland, den belastade ju inte Regions Skånes budget?!” Med CGM  vågar jag träna mer och hårdare, sova trygg på nätterna och göra ett bättre jobb när jag arbetar och då ägnar jag mig åt FRISKVÅRD . Region Skåne föredrar kanske SJUKVÅRD?!

Detta är väl skäl nog för att jag ska ge mig in i landstingspolitiken 2014?!

Ni som klurade på vad Alvar fick i julklapp- en träningströja från Craft ( denna är dock min)

Ni som klurade på vad Alvar fick i julklapp- en träningströja från Craft ( denna är dock min)

 

 

4 thoughts on “Var ska CGM (kontinuerlig blodsockermätning) sitta på kroppen?

  1. Ger du dig in i landstingspolitiken och kämpar för CGM till diabetiker så röstar jag på dig! 🙂 Jag bor också i Skåne och hade själv velat ha en sådan då vi planerar att försöka bli gravida under 2014 och det hade känts som en enorm trygghet. För att undvika komplikationer i framtiden och för att leva ett bra och tryggt liv känns det som att CGM är ett superhjälpmedel! Jag har aldrig testat dock, än så länge.

  2. Hej! Hur gör du med plasten över sensorn? Hur sätter man den så den sitter kvar på bästa sätt? Tack för en bra blogg och inspirerande! Du visar att ingenting är omöjligt som diabetiker typ 1.

Kommentera

