NOT DEAD YET -from diagnosis to dominace- en riktigt inspirerande bok!

”Tänk dig att du behöver kolla ditt blodtryck eller hjärtslag 20 gånger om dagen. Tänk dig att, om värdena på något sätt ändras, kan du plötsligt trilla ihop medveteslös på en gågata, bakom ratten eller på din cykel på en ödslig landsväg.  Tänk dig att du måste säkerställa att du ALLTID har med dig saker för att kunna kontrollera diagnosen  och medicin för att undvika att situationer som ovan uppstår. Tänk dig att du har tränat alla i din omgivning så de är beredda att tvångsmata dig med livsavgörande medicin om du skulle bli medvetslös. Tänk dig ett liv där du hela tiden gör medvetna, försiktiga åtgärder för att allt ska vara i ordning…det blir som ett sätt att leva, som du använder stor del av dagen att focusera på.”

Välkommen till MITT liv.

I lördag träffade jag en vän som är ”diabetessenior”, han har haft diabetes i över 20 år. Han idrottar också och vi har bägge Animas Vibe. Vi bubblade på om träning, Nordkorea,  stormen Sven och doseringar. Vi pratade om min basal och bolus och han kom med flera kloka synpunkter, så jag sa försöka jobba lite mer med min basal för att på så sätt kunna undvika korrigeringsdoser. Som min mentor säger ” korrigieringsdoser är ju ett bevis på att du har beräknat fel i historien. Tänk alltid tillbaka på vad du har gjort och ätit och se om du kan lära dig av din historia till nästa gång”

I lördags fick jag låna en bok ”Not dead yet- my race against disease; from diagnose to dominance” av Phil Souterland. Phil debuterade när han var 7 månader gammal och hans mamma fick veta att han skulle drabbas av blindhet, njurproblem och det var troligt att han skulle vara död innan han fyllde 25 år.

Phil lever och fyller 32 år om en månad..och inte bara det, han är proffscyklist och grundare av Team type 1, som är ett lag med proffscyklister. De har en sak gemensamt, de har alla diabetes typ 1. Jag har bara läst 10 sidor i boken, men behöver jag säga att jag redan har känt igen mig flera gånger? Texten ovan är en fri översättning från sidan 5 i hans bok.

Jag är inte heller död än och jag ska fortsätta min ”tävlan” mot min sjukdom, från diagnos till dominans ska jag KÄMPA!  Häng med mig ! 🙂
image

Kommentera

