Träning och godis – Josefin, får du äta godis fast du har diabetes?

Gissa vad jag fick i för tidigt julklapp igår av en rullskidsträningskompis?

Gissa vad jag fick i för tidigt julklapp igår av en rullskidsträningskompis?

”Får” man som diabetiker lov att äta godis? Kan träningen vara en ursäkt för att få äta mer onyttigheter?  Vad betyder egentligen Hba1c, vad är bäst eller högre Hba1c och träning eller att inte träna och ha ett lägre Hba1c? Påverkar min trovärdlighet som tränande diabetiker typ 1 av att jag ”passar på” att äta skumtomtar, Snickers och annat gott? Hur mycket påverkas stress  bs?

Jag bestämde mig för att få svar på dessa frågor och har vänt mig till Stig Mattsson, dietist på Falu lasarett och Peter Adolfsson, barndiabetesläkare i Kungsbacka för att få svar. (Jag träffade Stig och Peter på Selma Spadiabetesträningslägret i januari.)

  • HbA1c: Är ett bra mätvärde för att bedöma glukosregleringen men det måste användas tillsammans med hur mycket blodsockret varierar (hypo/hyperglykemi). Ett lågt HbA1c men ett mycket svängigt socker är inte bra för hälsan har man sett i studier. Så har du ett HbA1c som ofta ligger kring 52 i HbA1c och även ett stabilt blodsocker – då är det kanon. Man måste även komma ihåg att studier har visat att om en diabetiker tränar är det detsamma som att ha ett något lägre HbA1c när det gäller risken för komplikationer i framtiden. Detta innebär att om man har 58 i HbA1c och även tränar så är detta sett i ett hälsoperspektiv ungefär detsamma som att ha 52 i HbA1c om man inte tränar. Ett medelglukosvärde på 8,4 ger ett HbA1c på 52 och ett på 10,4 ett HbA1c på 63 – du har inte en HbA1c-mätare hemma utan kan bättre förhålla dig till din egen blodsockermätare. Sikta mellan 4 och 8, samtidigt som du vet att en ”låg 8:a” är riktigt bra!

 

  • HbA1c och svängigt socker: Ett lågt HbA1c är självklart bra, men speglar förstås bara medelglukosvärdet och inget annat. Laddar du ned dina värden kan du istället välja att se på ”standardavvikelse/standarddeviation”. Om detta värde ligger under 4=OK, under 3=Utmärkt, under 2=Världsklass! Tar du ditt medelvärde, exv 8,4 och adderar och minskar din standardavvikelse till detta får du det intervall där 95% av alla dina värden ligger. Ex 8,4 i medelglukos och standardavvikelse 3,5. 8,4-3,5=4,6 och 8,4+3,5=11,9. Intervallet blir 4,6-11,9. Något högt med tanke på lägre intervall 4,6 men jobbet skulle här mer ligga på att stabilisera och att skapa en jämnare sockerkontroll/mindre standardavvikelse.

 

  • Ja, stress påverkar ditt glukosvärde. Stress ger ett påslag av cortisol och adrenalin – båda dessa ”tar ut” glukos från lagren och detta resulterar i ett stigande blodsocker. En del kan nå minskade stressnivåer via Yoga och Chi Gong eller annan typ av mental träning. Bra även för den som har diabetes alltså!

 

  • Godisintag i en generell vardag är OK om mängden max är vad som får plats i ett lager på en handflata en gång per vecka – för dig ca 12-14 st små-godisar. Tränar man behöver du dock mer kolhydrater och du kan givetvis välja att äta dessa kolhydrater i form av godis, men tyvärr innehåller detta inte så mycket andra näringsämnen (likt vad frukt gör). Strävan är alltid att äta en väl sammansatt kost och att energiinnehållet motsvarar utgifterna. Att ha ett bra näringsinnehåll är alltid viktigt. Så hur stort problem är då detta? Du är en förebild vare sig du äter godis eller inte – din prestation i form av fysisk aktivitet talar för sig. Ett balanserat och måttligt godisintag är väl sedan mer önskvärt, men inte något som rubbar ditt ”ambassadörsskap”.

 

  • Absolut – du kan i princip lika gärna äta skumtomtar som söt saft. Framförallt OK under eller direkt efter fysisk aktivitet. Nästa måltid och de som sedan följer under dagarna bör vara väl sammansatta – sett till näring och vad du själv önskar för energibalans (mer eller mindre kolhydrater vs mer eller mindre mängd fett).
Annonser

7 thoughts on “Träning och godis – Josefin, får du äta godis fast du har diabetes?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s