”Vi är ju i Värmland-det är skillnad” Josse försöker åka säsongens första skidpass……

Lotta och Roger i Filipstad- you made my day! Vilka generösa underbara människor ni är!!!

Idag skulle Veronica och jag åka längdskidor, jag är i Karlstad och  hälsar på henne.  Jag packade ner allt som hör ihop med skidor, diabetes och kyla, dvs extra kläder och  gel( jag vet ju att Veronica sjunker mycket mer än mig vid idrott).

Vi åkte iväg till Filipstad, 60 km bort och när vi har två mil kvar slår det mig som en blixt från klar himmel;  Veronica, jag har glömt mina pjäxor hos dig!!!! Du skojar säger Veronica, ”NÄ, det gör jag inte.

Vi kör till Filipstads skidstadion och jag går ur bilen och muttrar, ”tänk om vi hade varit i Lillehammer (där världscupen pågår) så hade jag kunnat köpa ett par nya pjäxor på studs. ” En man hör mitt mumlande och säger ” det finns pjäxor att köpa på OKmacken”

Vi kör dit men tyvärr har macken bara Rottefella bindning( jag har Salomonbindning på mina skidor) . Macken är dock den mest välsorterade mack vad gäller skidutrustning jag har varit i! Killen på macken säger vänta lite, vilken storlek har du?

38-39. Han försvinner, kommer tillbaka och hämtar mig, ”jag har en kollega vars fru har ett par Salomon.”

Det hela slutar med att jag får låna ett par pjäxor !!! ”Lämna du tillbaka dem på macken. ” Veronica tittar på mig och flinar och säger ” Vi är ju i Värmland- det är skillnad” när jag är överlycklig över att en vilt främmande människa lånar ut ett par pjäxor till mig.

Vi  tar fram skidorna, börjar prata valla med en man som nyss har kört, berättar att jag fått låna pjäxor och han säger” Vi är ju i Värmland!”

Vi kör 11 varv på den 1100 m långa konstsnöbanan. Tyvärr känner jag av mitt lår och pjäxor är en storlek för liten…men vad gör det, jag får ÅKA SKIDOR!

Vi kollade bs när vi skulle börja åka och eftersom jag vet att jag kan sjunka kraftig vid växling till ny sport tar jag ett gäng godisbitar när bs visar 5,4.  Vi kör i en timme sen värker mina fötter och Veronica fryser.  Bs är då 16…..

När vi ska duscha säger Veronica ”infusionsetet är ju sönder”. Slangen hade lossnat från sjävla enheten som sitter i kroppen och Veronicas bs visade 22…..

Du sa jag, jag har pennor och ett extra infusionset med mig, smart att vi har samma pump eller hur 🙂 !

I omklädningsrummet börjar vi prata med en kvinna och det visar sig att hennes dotter har diabetes typ 1! Vi gav henne bägge våra nummer om det skulle dyka upp någon undring.

Därefter åkte vi till macken och lämnade tillbaka pjäxorna  och en present.  I morgon ska jag valla om mina skidor, idag hade jag inget fäste alls. Hoppas jag kan köra ett pass till i morgon!

Filipstad med pannlampa

Filipstad med pannlampa

2 thoughts on “”Vi är ju i Värmland-det är skillnad” Josse försöker åka säsongens första skidpass……

  1. Hej Josefin och tack för lussebullen och sällskapet senast!
    Vi hade följe flera varv i Filipstad när du hade lånat Lottas skidskor.
    Världen är allt bra liten. Jag fick en hälsning från dig via Veronica Vermell som ringde om spårstatus på Filipstads skidförenings telefon när jag sprutade snö där.
    Har lite resfeber just nu inför Marcialonga som vi flyger till om ca 10 timmar. För att inte råka ut för ditt problem har jag packat ner mina inåkta skidskor i handbagaget. Allt annat kan införskaffas på plats om det skulle bli så illa att resväskan kommer bort, men Värmland ligger ju inte i Italien …
    Hoppas att ditt blodsocker sköter sig och att du kan träna och få ett trevligt Vasalopp.
    Med vänlig hälsning/Arne Berglund

    • Hej Arne! Stort tack för ditt sällskap själv! Min mentor ska också köra Marcialonga, hoppas ni får fantastiska dagar! Idag åker jag till BRUKSVALLARNA och nästa torsdag invaderas SUNNE av Veronica och mig. Det händer bara i Värmland 🙂 Ses vi på ÖS?

Kommentera

