BMI vs HbA1C och möte med Linn, simmerska med diabetes typ 1

Vad visar BMI (body mass index) ? Syftet med BMI är att klassa övervikt; Body Mass Index (BMI) eller kroppsmasseindex anger inom bl.a. bariatrin relationen mellan vikt och längd enligt beräkningen kroppsvikt (m) i kilogram dividerat med kroppslängden (l) i meter i kvadrat. \mbox{BMI} = \frac{m}{l^2} = \frac{vikten \ (\mathrm{kg}) }{l\ddot{a}ngden \ \times \ l\ddot{a}ngden \ (\mathrm{m} ^2)} \left[ \frac{kg}{m^2} \right]

Imorse var jag simmade jag i Partilles simhall, Kristinedal tror jag den hette. Jag hälsade på min skidkompis Jussi från Border to Border och eftersom han började jobba kl 6 och simhallen öppnade då passade jag på att få ett morgonsimpass. Jag hade fått tips av Anna Suchomel, vars dotter Linn är Animas Vibe användare och simmare. Anna föreslog 4 x 100 meter, 2 x 200 , 1 x 400, 2 x 200 , 4 x 100 så det simmade jag. I omklädningsrummet fanns en BMI-våg. Jag tycker att BMI är lite som ett HbA1c, dvs ett trubbigt insturmet för att mäta en enhet. Ett ”bra” HbA1C sager ju egentligen inget  om hur man mår, bara snittet på blodsockret.

Mitt BMI är, enligt vågen, 25,1. Det innebär att jag klassas som överviktig. HA! Jag har stora benmuskler,som är tunga, är stark som en oxe i ryggen enligt min massör och muskler är ju tunga. Men skulle en läkare se mitt BMI utan att se mig, skulle jag nog få rådet att försöka motionera mer…….

Idag har jag besökt kunder i mitt jobb och kört bil genom ett snöigt, moddigt och isigt Svealand från Göteborg via Alingsås, Borås, Ulricehamn  och Skövde till Karlstad.

Jag gjorde ett stop i simhallen i Skövde och fick träffa Linn, 10 år och hennes mamma Anna. Linn och jag har en sak genemsamt, vi har bägge Animas Vibe pump som vi bägge simtränar med. Det som skiljer oss åt är att Linn simmar snabbare än mig 🙂

Ibland har jag nämt ”Linn-kicken” när jag har simtränat  vilket innebär att jag får ”flyt” i simningen och det får jag när jag går in i passet med ett bs mellan 5 och 6. Det var kul att få träffa Linn och Anna idag!

Linn och jag, Skövde simhall

Linn och jag, Skövde simhall

 

 

One thought on “BMI vs HbA1C och möte med Linn, simmerska med diabetes typ 1

Kommentera

