Hur länge lever en CGM (kontinuerlig glukosmätare) /CGM 1 år och…….slut

Hur länge ”lever” en Dexcom G4 sändare? Den 1 december i fjol började jag med CGM- tänk att en lite grå plupp kan göra en sån skillnad i livet! Plötsligt vågade jag träna mer, längre och hårdare och bli varnad om mitt bs är på väg upp eller ner. Jag har vågat äta mer av sånt som inte är nyttigt för diabetiker, tex godis och kakor. Det bör väl tilläggas att det är inte nyttigare för icke-diabetiker heller !!!!  Rubin Medical garantera att CGM:ens sändare ska hålla i sex månader.

Jag minns exakt var jag var första gången den larmade för svagt batteri, det var fredagen den 13 septembe roch jag var på väg uppför första backen efter att precis lämnat Grenoble på mHealth- min lilla cykeltur i september. Men sen var den tyst i flera månader men sen i mitten av november har den larmat för svagt batteri oftare och oftare. Igår var jag ute på kanske årets sista cykeltur, i decembersolen. För tillfället har jag CGMen i mitt stand alone system och min erfarenhet från mHelath är att den kan tappa täckning ibland när jag cyklar. Det gjorde den igår för att åtfår täckingen, som en sista suck, strax före midnatt. 1 år gammal. Nu har det gått 15 timmar och den har ingen täckning. Jag frågade Henrik, som jobbar på Rubin i förmiddags om han trodde den var slut på sin 1årsdag.  Henrik sa ( killen har lite humor ) ”Ja , varför inte, det vore väl ett fint slut, må den vila i frid ”.

Jag kommer spara min första CGM, som ett bevis på att jag kan åka skidor genom Finland, simspringa genom Karlskorna skärgård och cykla genom Europa! Den symboliserar en frihet för mig med diabetes typ 1 som är svårt att beskriva för en icke-diabetiker. Känslan att slippa vara rädd och oroligt för låga värden är ovärderlig och mitt Hba1c ( återkommer till det) har i snitt varit mycket bättre det sista året än tidigare- just för att jag har på ett enkelt sätt kunnat justera bs i tid.

Frågna har dykt upp hur jag får sensorn ( dvs nålen med den vita plasten) att sitta kvar. Henrik har tipsat mig om Leukoplast på Apoteket, 25 spänn rullen och det funkar bra för mig.

I helgen har mitt bs gått från 2,4 som lägst till 30,9 som högst FYRA  gånger…..huuu vad man blir trött av hoppiga värden . I morgon börjar ett nytt liv med en ny CG´Msändare,  jag beställde en ny från Rubin i förra veckan då jag inte ville leva utan! 🙂

DSC_1140

Min sändare sitter på baksidan av armen

Kommentera

