Hur förklarar jag bäst vad diabetes typ 1 innebär för 20 stycken tolvåringar?

På fredag ska jag hålla en föreläsning, men inte vilken som helst utan en föreläsning för en skolklass. Jag ska försöka förklara för 19 stycken tolvåringar vad det innebär att ha och leva me diabetes typ 1. Den 20:e eleven vet  och tillsammas utgör vi en enhet för vi har bägge två diabetes typ 1.

Det jag har blivit ombedd att prata om är hur man mår när man är hög och hur man mår när man är låg och så har 12åringen framför önskemål på att jag ska visa sportbilder. Dessutom tänkte jag prata om att druvsocker är som medicin för oss diabetiker, något som man inte ska försöka tigga till sig som kompis. druvsocker kan ju faktiskt rädda mitt liv. Dessutom vill jag döda myten om att godis inte är nyttigt. Nä, just det, godis är inte nyttigt, varken för mig eller för en icke-diabetiker. Vi har ju bara vår bukspottskörtel utanpå, antingen i pumpen eller i pennan. Jag vill även berätta vad man ska göra om man hittar en kompis som har diabetes och inte är kontaktbar. Vem ska man ringa, vad ska man säga, vad ska man göra. Diabetes syns inte, men den finns där 24 timmar om dygnet.

Jag tar tacksamt emot fler förslag på vad barn och lärare kan tänkas vilja veta! Maila mig, (josefinpalmen@hotmail.com) PMa mig på Facebook  eller ring/SMSa mig 073-6796769  för det är viktigt att kunna förklara så bra som möjligt för dessa 12 åringar!

12 dagar innan jag debuterade dvs det UPPTÄCKTES  att jag hade fått diabetes typ 1. Jag ser ju inte så sjuk ut eller hur ? (Bs mellan 20-30 varje dag dock , kan jag gissa mig till i efterhand, VRÅLtörstig!

12 dagar innan jag debuterade dvs det UPPTÄCKTES att jag hade fått diabetes typ 1. Jag ser ju inte så sjuk ut eller hur ? (Bs mellan 20-30 varje dag dock , kan jag gissa mig till i efterhand, VRÅLtörstig!

Kommentera

