I en annan värld- Josse DYKER i Söderhavet

Ibland gör man som som man inte får, ska eller bör, men man gör det ändå, helt enkelt för lusten är större än vad man tror konsekvenserna kan vara.

Efter mitt dyk på Bora Bora, Franska Polyensien ( bs 12,6)

Efter mitt dyk på Bora Bora, Franska Polyensien ( bs 12,6)

Dyka med diabetes typ 1, går det? Det beror på vem du frågar. En vän och leverantör som är försäljningschef  på en dykfirma i Australien säger blankt nej, trots att han känt mig i sex år. Johan Jendle, dykläkare i Karlstad säger ja.

Bland det mest romantiska jag vet i idrottsväg är att snorkla hand i hand.

2007 tog jag mitt open water dykcert i Australien, då som icke-diabetiker. Som en del av er vet dök jag på Maldiverna i våras, med egen instrutör ner till 8 meter djup och det gick bra.

Det låter väl som en dröm att få dyka på Bora Bora, Pippi Långstrumps egen ö i Söderhavet? I möjligaste mål vill jag förverkliga de sportdrömmar jag har och bestämde mig därför för att dyka.  Eftersom jag är i fransk territorium blev jag upplyst hemifrån att jag behövde med mig ett läkarintyg som strykte att jag kan dyka trots diabetes typ 1, intyget måste vara mindre än tre månader gammalt. Men min dyktanke blev klar två dagar innan jag åkte, så jag fick inget med mig.

Väl på plats tänkte jag att jag vill undvika att ljuga, får jag frågan om jag har diabetes måste jag säga ja. Samtidigt planerade jag ta upp Vasaloppet, skidåkning genom Finland och mHealthcyklingen,  kan jag hålla bs i schack under dessa idrottspass så kan jag det under 45 min under vattnet med. Min oro för själva dyket var mycket större än för att jag har diabetes typ 1.  Väl vid dykcentrat skulle jag fylla i ett formulär”  are you healty ” yes or no.  Ja jag betraktar  mig som healthy och satte ett kryss för ett ja. På väg ut till dyk siten kollade jag mitt bs öppet, så instruktörerna skulle se vad jag gjorde. Däremot sa jag INTE uttryckligen att  JAG HAR DIABETES TYP 1.  Bs hade legat fint under morgonen och nu efter lunch låg jag på 8 och hade IOB(Insulin On Board, dvs insulin kvar i kroppen) Jag tog 3 gluco tabs och efter 10 min hade jag 10,2. En instruktör frågade vad jag hade på armen och jag sa att den mäter mitt blod.  Innan vi hoppade i vattnet tog jag 3 gluco tabs till ( för att säkerställa att bs skulle gå upp), kopplade bort pumpen( gissa om det kändes konstigt!) och drog av CGM:en.  (Jag har kollat med Rubin Medical, med produkchefen Sabina och Henrik , bägge sa samma sak, ta av både sändare (grå plupp) och sensor( nålen). Den gamla sensorn var 20 dagar gammal och har gått perfekt, surt att behöva ta bort den, men men, sagt och gjort!)

Jag fick hjälp på med dykutrustningen och tog stort steg rakt ut i havet. Bluuppp. UNDERBART! Jag fick tag i andingsslangen och börjad andas. 2001 köpte jag en bra mask , skönt att ha sin egen som inte läcker. Kroppen kändes bra och vi började gå ner. Jag fick tryckutjämna mycket, mina öron gillar inte att dyka men jag hade en tålmodig instruktör.

Han tog min hand och drog mig ner i djupet, det kändes tryggt men knappast romantiskt, haha! Vi snorklade över koraller, vattnet var lite grumligt, men jag kunde se 8-10 m framför mig. vi såg muränor, korallfiskar och instruktören grävde fram jättefina snäckor. Vid några tillfällen tittade jag upp och ser havet OVANFÖR mig, det känns som jag ligger på botten av ett akvarium.  Eftersom vi gick djupare än 10 m kunde jag inte ta med mig kameran, korallerna var ändå vackrare på Maldiverna så det gjorde inte så mycket.

När jag kom upp igen till ytan hade vi varit nere som djupast på 18 meter och mitt bs visade 12,3! YES!  ( En timme eller två senare hade jag 20 i bs, så jag hade inte behövt äta så många Gluco Tabs men ”better safe than sorry”.)

Det kändes bra för självförtroendet att dyka och klara av diabetesen på ett djup på 18 m!

 

 

 

 

 

 

 

4 thoughts on “I en annan värld- Josse DYKER i Söderhavet

Kommentera

