Världsdiabetesdagen -70 årsjubileum i Blå Hallen, Stockholms Stadshus

Åhhh vad kul att få träffa dig jublade Nicolette i torsdags eftermiddag. Detsamma sa jag! Nicolette och jag har aldrig träffats innan, vi ”känner” varandra genom min blogg, Nicolette bor i Stockholm och pluggar till läkare och jag hyser en enorm respekt för henne. Vi har diskuterat hur en CGM skulle kunna hjälpa henne i sitt framtida yrke.

I torsdags flög jag alltså till Stockholm och hann även med att träffa mitt pumpbollplank och kompis Henrik från Rubin. Vi har väldigt kul ihop och har alltid nya ideer att byta med varandra. Jättekul att ses igen Henrik! Därefter träffade jag så Nicolette innan det var dags för dagens ( eller ska jag säga årets ?)  stora händelse- Diabetesförbundets 70årsjubileum, Blå Hallen, Stadshuset.

Jag har varit på middag i Stadhuset en gång tidigare, på en bal för 12 år sen. Det var en lustig känsla att ha samma klänning i samma lokal i ett helt annat syfte. När jag kom in snubblade jag över Helena, som jag ”doggar” med hemma, nästa direkt. Tyvärr var det inte så mycket utrymme för att mingla då vi inte kunde gå fram till borden och det var trångt längs med väggarna. Till fördrink fick vi en blåbärsdryck och jag tog en extra dos insulin- jag dricker oftast inte ens blåbär under Vasaloppet för det är så snabb enerig- jag stiger för fort och för mycket.  18.30 satte vi oss till bords och åt en tre rätters middag- som var tämligen kolhyratssnål. Det passade mig utmärkt, men en gissning är att månag med diabetes typ 1 fick känningar senare under kvällen och natten. Vid bordet satt förutom Helena även en 16 årig tjej som debuterat på dagen 11 månader tidigare och hennes mamma och syster. Ytterligare en tonåring som debuterade när hon var 5 år var där med sin mamma. Bredvid mig satt en diabetesläkare, tillika diabetiker själv sen 35 år och hennes man som var icke-diabetiker. Det blev givande och trevliga samtal,alla med olika utgångarpunkter och erfarenheter!

Under middagen fick jag tillfälle att smita ifrån och säga hej till Malin och Finn Nyman. De är föräldrar till Nike, som är 6 år och under hela året har det gjorts filmsnuttar om Nike och hennes familj. I juni handlade det om idrott och i det avsnittet pratar jag om hur jag upplever idrott och diabetes. Finn är ute och springer och min hund Bisquit hejar ivriga på honom (läs tokskäller!) Filmsnuttarna går att se på www.diabetesförbundet.se . Malin tittade på mig och sa ” Var har du Alvar? Han borde du ju haft med dig, honom vill jag träffa” sa Malin ”och alla som är här och läser din blogg vill ju träffa Alvar. ” Mmm, så är det nog sa jag, men Alvar gör inte så mycket väsen av sig, jag tvivlar att han ens vet om den här tillställningen sa jag. (Det visade sig att jag hade rätt, det gjorde han inte)

Efter middagen var det underhållning med bland annat Kalle Moreus och Martin Stenmarck. När kvällen var slut vid midnatt var jag inte ett dugg sugen på att gå till mitt hotell och lägga mig. ( Jag jobbar ju i resebranchen så där har jag förresten ett tips , jag bodde på Omega Hotel på Torsgatan 7 i Vasastan. Hotellet har ett perfekt läge, det tar mindre än 10 min att gå ner till Stockholm Centralstation och 20 min till Stadshuset. Hotellet har fräscha rum med två sänger, mikro, kyl, badrum och en bäddsoffa som är så hög att det gick bra att sitta vid ett bord och två extra stolar. Omega har ingen reception utan samma dag som jag skulle checka in kom koder till mobilen till porten och till rummet, jättesmart. Rummet kostade typ 700-800 kr när jag bokade. Smart om man ska flyga tidigt från Arlanda och inte bor i regionen. )

Precis innan kvällen var slut mötte jag Jonas Bergstedt och Magnus Lindström, bägge lokala ordförande I Sörmland resp Stockholms diabetesförbund. Jonas träffade jag på ”Bolla diabetestankar konferensen”, Katrineholm i våras. Magnus hade försökt lägga till mig som vän på Facebook, men inte skrivit något meddelande så jag har inte accepterat honom för jag hade ingen aning om vem det var! Det visade sig att han tränar mycket med och har hållt på med ultramaraton tidigare så vi har ju massor gemensamt. Han undrade om jag vill simma Husarö runt, 6 km i Stockholms skärgård nästa år och jag frågade honom om han skulle vara intresserad av tävla swim-run med mig, kan jag träna upp mitt lår vore det jättekul att tävla med Magnus. Vårt teamlag kan ju heta pumpen och pennan…….typ.

Varken grabbarna eller Helena var heller trötta så vi gick till en pub vid Centralen och snackade diabetes typ 1, träning och livet i allmänhet så Helena och jag var inte tillbaka på hotellet förrän efter kl 4, men WOW vilken kväll ! Superkul! Stort tack allihop som gjorde en regnig torsdag till en minnesrik dag!

Stockholms Stadshus

Stockholms Stadshus

Kommentera

