Världsdiabetesdagen i Malmö 2013- del 1

Igår var det världsdiabetesdag i Malmö och jag höll ett föredrag, som jag återkommer till, tänkte återge det under veckan, om vad jag pratade för er som inte var där och ev är intresserade av vad jag pratade om.Lördag morgon började på bästa sätt- mamman till pojken jag mailade om förra veckan jag ville ha  tips på hur han ska bära sin Medtronicspump bäst (tack för alla förslag!) hade blivit jätteglad över mitt besök och tyckte det kändes bra att inte vara ensam om att han diabetes. Åhh vad glad jag blir över att han blev glad!

Första föredraget hölls av Mats Olsson och hans projekt Kairo Future som handlar om hur han tror att diabetesvården ser ut om 10 år. Synnerligen intressant! Dessvärre kan jag komma ihåg vad rapporten heter- återkommer med det.

Därefter var det full rulle ute i korridorerna- jag fick plats med min cykel brevid Rubin Medical, dvs de som har Animas Vibe pumpen. Där satte jag upp min cykel på en trainer och cyklade ett par timmar samtidigt som jag svarade på frågor. Jag pratade med allt ifrån sexåriga barn till föräldrar till pensionärer. Bland annat kom en tjej fram och frågade om jag hade någon erfarenhet av högt blodsocker efter träning och vi bolllade lite idéer- om du läser detta hör gärna av dig om hur det går. Jag tipsade även alla som inte har Accu Chek Mobile  bs mätare att gå några montrar ner och få en – den är kanon vid träning tycker jag.

Hela dagen var full av aktiviteter och resten av helgen har jag bland annat bollat diabetestankar med en vän, som är ganska lika mig- tränar också och fick också diabetes vid 36 års ålder. Det är så otroligt givande för mig att umgås med en likasinnad och vi bubblar lika mycket bägge två när vi ses och skattar åt när jag blir låg och åt cykling, höga värden, glögg, Sven Melanders Nöjesmasskaer ( icke nu medn NU med Preben och Preben) och mycket mycket mer- precis vad jag behövde! Tack snälla underbara du! Idag hann jag dessutom med 21 km på rullskidor på regnblöta gator i ett mörkt Helsingborg- precis vad jag behövde. Bs? Ja det steg under passet och jag kom hem på 13,6 gick ut på 9 men vad spelar det för roll när passet kändes bra? 🙂

Jag håller en cyklade föreläsning. Foto :Linda Klintäng

Jag håller en cyklade föreläsning. Foto :Linda Klintäng

6 thoughts on “Världsdiabetesdagen i Malmö 2013- del 1

  1. Anna, superkul att träffa dig, synd att vi inte hade mer tid. Nicolette, tack, hoppas jag kan göra en bra rapport här så du får lite hum om vad jag pratade om.
    Nästa väecka blir det AnnaPS goes Bora Bora ….

Kommentera

