”Om du har rätt teknik kommer du bli riktigt trött” & danskarna behöver betala för insulin

”Sträck mer på armarna och glid! Tänk på att benen ska vila, det är armarna som ska jobba och gör du rätt kommer du bli riktigt riktigt trött”

Idag har jag tränat teknik i simhallen, med Robert som instruktör, han har simmat i över 20 år så det är kanon!  Vi var ensamma i simhallen, ute råder full storm så ingen annan vågade väl dit. Praktiskt att få var sin egen bana, haha!  Jag tror jag lyckades få till bs med, sjönk från 11 till 6, tror dock mer det beror på insulin än på jobbighetsgraden. Å andra sidan ska det bli intressant i morgon bitti, se om jag sjuker på samma sätt för det ÄR jobbigt att simma tekniskt rätt. Jag försöker ha fokus på att trycka undan vattenmassorna.

Jag har fått svar på frågan om hur det fungerar med kostnader för insulin för våra danska ”diabeteskollegor”.Så här skrev JDRF:s ordförande i Danmark till mig ;

”Når man fylder 18, skal man selv betale de første 3500 kr. af alle medicin indkøb pr. år, herunder insulin, men derefter bliver det betalt af kommunen”

Fri översättning;  När man fyller 18 år behöver man betala för all medicin upp till DKK 3500 och därefter träder ett högkostnadsskydd in. (Tänk på att DKK3500 = drygt 4000 SEK!)  . Det är med andra ord STOR skillnad mot att bo i Sverige, här är ju allt insulin gratis och vårt högkostnadskydd är ju på SEK 1800 och insulin ingår inte i det- det är ju gratis! (Vänligen korrigera mig om jag har missuppfattat något, min förståelse för det danska språket är inte 100 % 🙂

 

Nedan en gammal bild, som tål att visar igen, så här får jag CGMen att sitta kvar på armen vecka efter vecka!

Min CGM som jag har på armen, tejpade med Leukoplast , röd rulle 25 kr på apoteket. I bakgrunden ser ni fickan på AnnaPSlinne. Linnet var kanon när jag körde skidor genom Finland, pumpen i ena fickan och bsmätare i den andra= bra temperatur.

Min CGM som jag har på armen, tejpade med Leukoplast , röd rulle 25 kr på apoteket. I bakgrunden ser ni fickan på AnnaPSlinne. Linnet var kanon när jag körde skidor genom Finland, pumpen i ena fickan och bsmätare i den andra= bra temperatur.

 

 

 

 

2 thoughts on “”Om du har rätt teknik kommer du bli riktigt trött” & danskarna behöver betala för insulin

  1. Hej Josefin!

    När du körde cykelturen från Bryssel till Barcelona, hade du Dexcoms mottagare förutom pumpen? Nu när jag kört lite skidor i Torsbytunneln och kommer att åka mycket skidor i vinter inför vasaloppet så känns det som att det vore smidigare att ha ytterligare en display som ligger smidigare till än pumpen som man ska bädda in för att hålla insulinet varmt.
    MVH David

    • Hej David, ja det hade jag, i startavgiften ingick DexcomsG4 standalone system. När jag gjorde Finland hade jag stand alone Dexcoms Seven i fickan och pumpen i AnnaPS linne så insulin och pump var skyddat. 🙂

Kommentera

