(Ska man ) träna med högt bs?

Är det bra att träna med högt bs? Träning är ju bra för diabetiker….och för alla andra med eller hur ? Jag har blivit rekommenderad av min läkare att inte träna om jag har ett bs över 15. Om jag har det ska jag antingen ta insulin och väntar tills bs sjunker eller låta bli att träna. Personligen så vägrar jag allt ställa in träning pga högt bs. Om jag ligger högt försöker jag ta insulin eller , om tid finns, gå en sväng innan jag börjar träna. Då brukar bs sjunka sakta. men som vanligt, ”det är individuellt, du får prova dig fram”. Det har ni aldrig hört förut va?

Anledningen som jag fått förklarat till att man inte ska träna är att det är högre tryck på hjärtat om bs är högt. Men en promenad är ju aldrig fel! En bra sak att ha med sig ( som jag tyvärr är dålig på när jag tränar och tävlar) är Daily Dose. Det är som är en liten engångsspruta som är bra som komplement till penna eller pump.

Jag har ju rätt ofta problem med att bs STIGER under träning,men idag under mina 22 km rullskidor gick jag ut på 8,0,åt 1/2 bar vid tillfällen, en tugga vid varje tillfälle och kom hemknappt  två timmar senare på 5.7. Perfekt! (Tro nu inte att det kommer bli bra i morgon bara för det!)

Daily Dose- kan bli utskrivna av diabetes-sköterskan

Daily Dose- kan bli utskrivna av diabetes-sköterskan

3 thoughts on “(Ska man ) träna med högt bs?

  1. Tack för ditt inlägg här. Fick fram det i förtvivlan när jag hade 17,5 i bs och kände mig rådvill över vad jag skulle göra. Är såååå sugen och laddat för träning som börjar om en halvtimme. Tar mig nog dit och ser hur det går…

    • Hej ! Hur gick det? När jag är hög brukar jag ta insulin, så mycket jag vågar och sen mäta mig var 15 min och ha med något att åka. Då behöver jag inte vara rädd för att bli för låg utan kan ha kontroll och balansera med mat/mjölk/druvsocker. Som sagt, vad hände :)?

      • Jo… Efter att korrigerat med 100-regel så gick jag upp en enhet efter en halvtimme, så jag gav upp 😦 efter ytterligare en halvtimme var jag tillbaka på samma som innan (högt med andra ord). Struntade i träning men gick en lång rask promenad och efter en halvtimme var jag nere på 8mmol. Så med facit i hand hade jag kanske kunnat sätta igång träning efter ett tag. Tyvärr funkade inte zumba kl 18 på grund av högt men body pump kl19.10 hade funkat. Nästa gång kör jag nog bara på ändå…är ju så tråkigt att ställa in.

Kommentera

