Mörkerpass och språkförbistring (på danska)- bolla eller ?

Efter en hel dag på jobbet är det UNDERBART att sätta sig på cyklen och rulla ut i mörkret, ikväll var det cykling med tisdagsgruppen ( konstigt att det heter så eller hur 😉 . Vi var två idag i den långsamma gruppen, en kille som heter Peter och jag. Jag har, sedan Hässelbyloppet, haft problem med mitt lår och med min vad ( milt uttryckt!) Jag har satt min tilltro till att Roger på Öresundsmassage skulle kunna hjälpa mig idag och han sa min vad var hård som granit. Efter 20 minuters massage ska jag förhoppningsvis slippa smärta i vaden i morgon!  I två timmar och 10 minuter det roligare att cykla än att låta bli, trots vad och lår När vi rullade in mot Helsingborg sa jag till Peter, oj, jag har glömt att dricka och att kolla bs. Ska du kolla nu då? Nä sa jag, CGM  hade protesterat om bs vore helt fel. När jag kom hem låg jag på 5,6! YES!  I flera dygn har jag har ett bs på 15-20 utan att förstå varför så det var skönt att komma mer på jorden igen!

Jag har även börjat språka med mina danska kollegor på andra sidan sundet. Via JDRF känner jag några danska diabetiker typ 1 och  har bland annat bjudit in dem till Facebooks diabetesforum” Bolla diabetestankar”…….. Det var kanske inte helt genomtänkt.På danska betyder ”bolle” något annat som inte alls har med diabetes att göra…..och mer risk för att göra bort sig mer vet jag inte rikigt hur jag ska förklara mig ur detta!

Solnedgång över Öresund vid cyklepassets början kl 18. Solen går även ner över våra grannar i väst-danskarna.

Solnedgång över Öresund vid cyklepassets början kl 18. Solen går även ner över våra grannar i väst-danskarna.

3 thoughts on “Mörkerpass och språkförbistring (på danska)- bolla eller ?

Kommentera

