CGM- hur länge funkar den? Tänk att en liten grå plupp kan ändra livet!

Alvar. Animas Vibe. CGM. Tre hjäpmedel som har ändrat mitt diabetesliv och därmed livet. (Får jag lov att kalla Alvar för hjälpmedel ;)  ? Om detta kommer jag prata om 9 nov på Malmö Stadion på världsdiabetesdagen. Jag komme även ha med mig ett annat hjälp medel som har hjälp mig att nå ett av mina mål. Gissa vilket?

Continuos Glucose Monitoring- en väl till en ”normalt” liv. En senor sitter in i huden och sänder  var 5 min mitt glukosvärde till pumpen (eller/och stand alone systemet). Dexcoms CGM har en garanterad livslängd på 6 månader. Om något händer dvs den slutar fungerar inom de 6 månaderna får man en ny. Jag satte min CGM  1 december i fjol. I snart ett år har jag levt 24 timmar om dygnet med denna underbara gråa plupp, sändaren, först på magen och sen 10 feb på baksidan av armen. ALLTID. Den är,så länge sen fungerar, en del av mig. Just de orden har jag fått höra förut, men med diabetes. ”Diabetes är en del av mig”, säger Alvar, ”inget konstigt alls”. Minns ni när jag skrev om cyklingen from Vorlepp/Grenoble till Pierrelatte, när CGM pep svagt  batteri? Jag var så nära att byta sändare ( dvs den grå pluppen då) men det var ju tur att jag lät blir för den har levt vidare och fungerar fortfarande utmärkt! Nu håller vi tummarna för att den funkar över 1årsdagen! Någon som har erfarenheter av hur länge en CGM-sändare ”lever”?

Min CGM som jag har på armen, tejpade med Leukoplast , röd rulle 25 kr på apoteket. I bakgrunden ser ni fickan på AnnaPSlinne. Linnet var kanon när jag körde skidor genom Finland, pumpen i ena fickan och bsmätare i den andra= bra temperatur.

Min CGM som jag har på armen, tejpade med Leukoplast , röd rulle 25 kr på apoteket. I bakgrunden ser ni fickan på AnnaPSlinne. Linnet var kanon när jag körde skidor genom Finland, pumpen i ena fickan och bsmätare i den andra= bra temperatur.

Lämna en kommentar