Stålnål versus plastnål

Du som har pump, vilket infusionset har du och varför? När jag fick pump för ett år sen tyckte jag att ”pucken”, den raka plastnålen var lättast att sätta. POFF, nålen smälls in när jag trycker på platsbitarna i sidan.

När jag började med pump föreslog vården att jag skulle ha stålnål eller ”glasspinnen” dvs den sneda plastnålen. Dessa nålar skulle sitta bättre på mig eftersom jag är så aktiv. Men jag provade den raka hockeypuck-plastnålen och den har jag fortsatt med. Jag tror jag har haft problem med nålen fem ganger på ett år.

I helgen är jag på besök i Stockholm hos min ”diabeteskompis Åsa, vars son, Max, 13 år har diabetes typ 1. Åsa tyckte jag skulle testa stålnål. Huu vad hemskt det var att sätta stålhålen in genom huden, jag tvekade i flera minuter och tyckte det var jättejobbigt. För säkerhetsskull satte jag en ”hockeypuck” med, för att kunna byta. (När jag tävlar har jag alltid två nålar, om en skulle få stop)

Men det funkade utmärkt med stålnål, även om jag tror jag kommer fortsätta med min plastnål. Imorgon blir det tävling och då kommer jag springa med stålnålen!

Stålnål!

Stålnål!

8 thoughts on “Stålnål versus plastnål

  1. Vi använder den raka plastnålen (”pucken”) på vår 2,5-åriga dotter. Den är lätt att sätta (dottern trycker oftast själv på knappen, hon känner inget av den när den är på plats och den kan sitta i tre dagar.

    I början använde vi stålnål i 6-8 månader, den (tyckte vi då) var smidig att sätta. Byte varannan dag gjorde dock att det ju var 50% fler byten än nu och hon märkte av den lite ibland och var lite svårare för henne/oss att ta bort eftersom man var tvungen att dra rakt ut. ”glasspinnen” provade vi också ett tag (på sjukhusets rekomendation), men den upplevde vi bökig att sätta, då var dottern tvungen att vara helt stills ”så länge”= problem. Vi sätter förresten bara på hennes rumpa…

    • Hej Hugo! Glasspinnen gillar jag inte heller,men inser att jag borde prova och ge den en chans till- har bara testat en gang. Jag har även progat att sätta på rumpen men tyckte det var svårt att komma ihåg slangen så jag har pumpen i bh:n. Hur förvarar din dotter sin pump? Tack, racerapport kommer!

  2. Jag har stålnål. Fick alltid inflammation av plastnål som gjorde jäkligt ont! Men är grymt intresserad av omnipod som inte har infusionsset på det vanliga sättet, nackdel är att jag inte har cgm i pumpen som på animas vibe.. För och nackdelar med all diabeteshjälpmedel..suck

  3. Hej. Jag har stålnål (häftstiftsnål) och det är det enda som fungerar för mej. Sköterskan tycker/tror det är bättre med plastnål så jag har provat ett otal olika varianter i perioder (puck, glasspinne och andra) men stålnål som ser ut som häftstift är det enda jag tycker fungerar bra. Har provat flera olika häftstiftsnålar och alla fungerar bättre på mej än plastnålarna. Får oftare stopp och att insulinet ansamlar sen med plastnålar, vet inte om det ev kan vara någon typ av allergi.

Kommentera

