1 år med Animas Vibe insulinpump/föreläsning med OSguldskidåkaren Thobias Fredriksson

PANIK …och sedan totalt lugn! Idag för ett år sen förändrades mitt diabetesliv och därmed mitt liv- jag vågade ta steget att vilja ha pump.  Mognadsprocessen tog några veckor, från den 18 juli till början av september, den 4:e. Varför ? Jo Alvar menade på i sin tredje mening till mig i sitt första mail till mig att jag borde ha pump. 4 sep gick  Ö till Ö och jag minns att jag tänkte” Den tävlingen vill jag göra nästa år, men det går ju inte för jag har diabetes typ 1″.  I samma ögonblick insåg jag att ”det kan gå, om jag får pump”.[ Jag har dock inte klarat kvalgränsen] Jag frågade min sköterska om det fanns någon pump som klarade av en 12-15 timmarstävling delvis i vatten och min sköterska sa” ja, det finns en pump som heter Animas Vibe men vi rekommenderar inte att man simmar med den. Om du tappar den kan det uppstå en spricka och då kanske den inte fungerar. Min motfråga var och är fortfarande; Hur kan det upppstå en spricka i pumpen när den ALLTID sitter fast via infusionset i mig?! Jag har tagit av mig pumpen två gånger på ett år, första gången var  på  Maldiverna när jag dök, andra i Saarbrucken, Tyskland. (Jag återkommer till det). Jag tar av den när jag duschar hemma med, då lägger jag den på golvet. Annars sitter den där, i bh:n mellan brösten, tryggt och säkert. Jag behöver inte oroa mig för att glömma ta med mig sprutor, jag kan kolla glykosvärde via CGM och jag kan LEVA! Pumpen har varit med mig i ur och skur, på Vasaloppet, genom Finland på Border to Border i upp till 41 graders kyla, swimrun Kustjagaren och Amfibiemannen och nu sist 1800 km på cyklen genom Europa. Pump passar inte alla men jag tycker det är fruktansvärt att alla som vill ha pump inte har får pump! Idag för ett år sen mötte jag Carolina från Rubin Medical på Helsingborgs lassarett kl 10 och kl 12.58 gick jag ut från mottagningen med ett bs på 6.0. Det glömmer jag aldrig, jag som då hade kämpat varje dag, nästan varje timme med att ha ett bs på 6,0 och jag tror jag hade lyckats tre-fyra gånger tidigare.

Det var så det började, min kärlek till Animas Vibe och jag tror på en livslång relation, tillsammans med CGM.

Apropå Saarbrücken, jag pratade med Alvar för ett tag sedan och han hade läst mitt blogginlägg om min sjukhusvistelse. (Han har sagt att han i pricip aldrig läser mig blogg) Han sa; ”Men Josefin, du skriver att jag främst gav dig stöd och trygghet, men jag gav ju dig flera råd.”  Gjorde du, vad då? Men det minns du väl, det sa jag flera gånger sa Alvar. Nä sa jag, jag minns bara där jag låg på golvet att den enda som kunde förstå mig och lugna mig skulle vara du, det skulle inte ens min familj kunna göra.Vad pratade vi om och hur länge? Alvar berättade att vi hade pratat i typ 10 min och att han hade föreslagit att jag skulle ta av pumpen, i max två timmar. Nu när han sa det så minns jag att ”suger bitch” hade sagt att jag skulle ta av pumpen men att jag inte tillät det förrän efter samtalet med Alvar. Sen minns jag inte mer.

Igår var jag på inspirationsföredrag och lyssnade på Thobias Fredriksson. För er som är lite sportintresserade vet ni att Thobias tog bland annat tog OSguld i sprintskidåkning i Turin 2006. Han sa många bra och vettiga saker, framför allt sa han en sak; ”När jag var liten och växte upp i Dalsland fanns det ingen fritidsgård så vi spelade fotboll när vi var lediga. När vi inte gjorde det så åkte vi skidor eller höll på med orientering. Jag och min bror ( mer känd som Mathias Fredriksson…) tyckte det var så roligt att träna så vi tränade även innan träningen och en stund efter och då blev vi snabba och uthålliga. ” Hans bästa träningsråd var rätt enkelt och tydligt” Träna tills du är trött”. Han berättade hur löppass med snabba intervaller hade ökat hans kapacitet väldigt mycket och hur den 6 veckorsdiet hade fått honom snabbare både löp och skidmässigt. Han har, liksom Anders Gyhlenius, aldrig bruit något lopp.  KUL!

Inte en utan TVÅ BLÅ Animas Vibe! (Den enda tillhör min DT1polare Max)

Inte en utan TVÅ BLÅ Animas Vibe! (Den enda tillhör min DT1polare Max)

Thobias Fredriksson, OSsprintmedaljör, Turin 2006 och Josefin Palmén, DM 3a i sprint 2012......

Thobias Fredriksson, OSsprintmedaljör, Turin 2006 och Josefin Palmén, DM 3a i sprint 2012……

Kommentera

