”Angesten er der jo altid” /årsmöte JDRF Danmark

”Rädslan är ju alltid där” heter en bok av dansken Henning Beck-Nielsen. Nu kanske du tänker ” Josefin gör ju allt möjligt utmaningar”. Ja det gör jag men det innebär inte att jag inte är rädd ibland. Jag levern med en ständig oro för agtt hamna i diabeteskoma. Rent logiskt borde jag inte vara så orolig, CGM komepenserar stora delar av min rädsla, den varnar ju mig.

Ikväll har jag varit på JDRF:s årsmötei Danmark. Organisationen är global men finns än så länge inte i Sverige, däremot i Danmark.  JDRF är den enda globala organtisationen som jobbar med vision TYPE  ONE -less until -TYPE NONE, dvs en nollvision för diabetes typ 1. (det var för JRDF som jag cyklade Själsö Rundt i juni och som jag gjorde simdelen i Copenhagen Ironman.  Kvällens föredrag handelade bland annat om olika stratergier inom forskning för att nå en nollvision;

  • konstgjord bukspottskörtel
  • smart insulin ( enkel dosering som avger insulin efter kroppens behov)
  • inkapsel ( implantering av menbran som i stil med en tepåse doserar insulin)
  • förebyggande verksamhet ( bla genom skånska studien TEDDY hoppas man kunna hitta ett vaccin
  • regeneration/återväxt (trigga betaceller till att fungera igen)

Jag vill betona att jag inte är någon expert på danska och således kan ha missuppfattat en hel av informationen ovan. Mitt råd är att gå in på www.jdrf.dk för exakt och korrekt information alt ta kontakt  med kansliet i Köpenhamn.

Efter föredraget var det workshops och mingel med utställare. Sista workshopen tyckte jag var mest intressant. En av killarna som var med på  cyklingen i juni höll ett litet föredrag om hans tips, tankar och ideér om träning och diabetes. Han är cyklist och har penna, debuterade precis som jag vid 36 års ålder och haft diabetes i fem år. Det blev en trevlig halvtimme, vi var 16 personer som alla delade med oss av våra erfarenheter!

 

2 thoughts on “”Angesten er der jo altid” /årsmöte JDRF Danmark

Kommentera

