Fel på insulinpenna och Josse jämför badkläder på simpass i Turkiet

Klick. Det händer inget. Jag provar igen, skruvar av kanylen på pennan och försöker spruta ut insulin igen. Nope det kommer inget.

Det gäller att alltid har en plan B som diabetiker typ 1, gärna C och D  med. Idag när jag skulle ta insulin med penna ( vid högt bs använder jag ibland penna) så hade pennan låst sig. Det har en gång innan och då hade jag ingen plan B. Nu hade jag dels pumpen, dels en extra penna i väskan. Ett annan smart plan B är att ha med daily dose pennor som går att fylla med lite insulin, smart att ha  med om du inte vill ha en vanlig stor insulinspruta. (Jag kommer även att kolla med insulinföretaget om de vill ha tillbaka pennan, tror det vill det för att se varför den inte fungerar. Förra gången lämnade jag in den på apoteket.)

Jag kom hem från Turiket igår. Samma dag som jag kom hem från Barcelona flög jag nämligen till Turkiet på semester. Efter all cykling har det varit otroligt skönt att göra ingenting, åtminstone de första dagarna.

Däremot har jag har väldigt problem med mitt blodsocker, sen jag kom mer till turkiet och i pricip hela veckan har jag varit konstant hög, bs på mellan 15-20. Visst jag har ätit mer kolhydrater än vad jag brukar men kroppen har verkligen behövs fyllas på med. Tills slut, men hjälp av Alvar (vem annars ?) har jag insett varför jag har haft så högt bs; Det beror på tre faktorer;

  • inaktiviet ( i jämförelse med vad min kropp varit van vid)
  • Coca-cola . Jag har självklart varje gång beställt Diet Coke, men en Diet Coke gör INTE att mitt bs stiger med 10-15 E!! Ett tips är därför att ta med en freestyle lite mätare och helt enkelt ta bs på colan. Det sista jag lade av innan jag packade om var min Freestyle lite mätare. From nu kommer den ligga i min ”diabetesresenessicär”.
  • stress (vid måltider har jafg varit väldigt stressad, av flera orsaker) och Alvar insåg efter några dagars meddelade från mig att jag måste fått konstanta adrenalinkickar- inte konstigt att det varit svårt att dosera till det. Jag tillbringade en förmiddag i Bodum, bla hos frisören och genaste hade jag ett bs på 7.3

 

Kroppen behöver vila, mer vila. De första två dagarna läste jag bara böcker och åt. På fredagen och lördagen ( cyklingen var klar på onsdagen) kände jag att kroppen var riktigt rikigt trött. Således har mina löparskor åkt fram och tillbaka till i Europa , först till Bryssel-Barcelona och sen från Malmö till Bodrum t/r. På söndagen började jag känna att jag ville göra någonting så jag tog en promenad i den + 30 gradiga värmen- om inget annat för att få ner bs lite.

I resväskan till Barcelona låg även min svartvita AnnaPS bikini som tyvärr kom hem oanvänd. I Vorleppe, Frankike var det för kallt på vår vilodag för att bada. Nu har jag däremot använt den i massor och jämför med min vanliga bikini.

Notera pumpen som jag har I ryggen och infusionsetet på magen, vilket gör att slangen är lös runt halva kroppen

Notera pumpen som jag har I ryggen och infusionsetet på magen, vilket gör att slangen är lös runt halva kroppen

Den största fördelen med AnnaPS bikini är att den har en ficka för pumpen. Jag som alltid badar/simmar/tränar med min Animas Vibe tycker det är supersmidigt att förvara pumpen i bikinifickan. Eftersom materialet är svart och bikinin har, om man vill hög midja, innebär det att HELA insulinslangen ligger mellan kroppen och bikninin. När jag använder en vanlig bikini sätter jag pumpen i ryggslutet och eftersom jag har insulinsetet på magen blir det alltid en bit lös slang. (Jag vill inte sätta nålen på skinkan, ha testat och det funkar inte för mig alls).

Pumpen är inbäddad under knappen på byxorna och den vita borden på byxorna går att vika upp= slangen helt dolt för  sol och risken att fastna med slangen försvinner

Pumpen är inbäddad under knappen på byxorna och den vita borden på byxorna går att vika upp= slangen helt dolt för sol och risken att fastna med slangen försvinner

Jag tycker det känns mycket tryggare att simma med hela slangen innanför badkläderna. för säkerhetsskull  brukar jag ha med mig ett extra infusionset, OM  nålen skulle glida ur. Jag upplever att det ska mycket till för att det ska hända, det har hänt mig två gånger. Ena gången var när jag skulle snorkla på Maldiverna och jag drog av misstag i pumpen och således i slangen, andra gången var efter Kustjagaren men då hade infusionsetet varit blött under våtdräkten i mer än 6 timmar. (När jag gjorde Amfibiemannen tjepade jag fast infuisonsetet med Lekuoplast).

Rubin Medicals "sportpack" I neopreren går att förvara pumpen i...eller kamera/druvsocker under sim/cykel och löppass! Jag beställde min via min diabetessköterska

Rubin Medicals ”sportpack” I neopreren går att förvara pumpen i…eller kamera/druvsocker under sim/cykel och löppass! Jag beställde min via min diabetessköterska

I går morse var jag uppe och ”gryningsssimmade”, det börjar ljusna vid 7 så jag simmade första 30 min i poolen och sen 30 min i havet. Vi får se hur kallt det är i vattnet när jag kommer hem. Det vore underbart att få havssimma en gång till för säsongen!

Kommentera

