mHealth cykla 180-210 mil med diabetes typ 1-går det? Reflektioner

19 september, förmiddag;

Denna medalj värderar jag högst av alla jag fått jämte planketten från Kalmar Ironman

Denna medalj värderar jag högst av alla jag fått jämte planketten från Kalmar Ironman

Nu sitter jag på flyget på väg hem, trött i hela kroppen, men mest i huvdet,har bara sovit två timmar i natt.  När jag kom upp till Tibidabo igår  ringde jag Alvar och skrek ”VI FIXADE DET, jag ÄR i Barcelona nu!!

Därefter blev det fotografering och sen fick vi cykel-eskort ner till Pavilion Mies Van der Rohe för champangeparty och tal från bland annat Barcelonas borgmästare och internationella  diabetesförbundet. Där började jag prata med några Dexcomanställda som jag har lovat att maila feedback till på hur jag upplever skilland/för och nackdelar mellan Dexcom och Animas Vibe insulinpump gällade CGM. Tro mig, de ska få en utförlig rapport. Jag pratade även senare med chefen för ”mobile word capital Barcelona och efter vårt samtal sa han ” so our biggest challenge for us is to bring down the cost of this technical devices” JA!

Därefter till hotellet för att packa cykeln, duscha och sedan iväg till en avtackningsmiddag. Det var många olika rätter , men gissa om kyckling var en av dem???!! Vi fick en medalj, med sträckan vi har cyklat och texten ”2100 km, 22000 m climb, 5 countries one cause”.

Långsamt börjar det gå upp för mig vad jag har gjort, jag har CYKLAT en sträcka lika lång som Sverige på 11 dagar! Desuutom på en relativt ”kass” cykel,min cykel kostar cirka 14000 kr inklusive mina nya hjul. De flesta hade cyklar för mellan 20-50 000 kr och några hade ännu dyrare. I förrgår var jag väldigt besviken över att jag inte klarade dagsetappen, mer besviken över det än över att jag blev sjuk i början. När jag låg där på golvet i Saarbrücken och var oförmögen till allt kunde jag inte fårstå hur jag skulle kunna orka fortsätta -jag orkade ju inte ens sätta mig upp.  Därför är de två dagarna/förlorad sträcka lättare att hantera, för jag hade ingen ork, ingen energi, men i förrgår…..Det var som jag sa till Adam, ”I will get better lights”

Men trots magsjuka som ledde till hypergykemi så kunde jag få kraft, både fysiskt och mentalt och resa mig och 60 timmar seare var jag ju tillbaka i sandeln igen. Jag har haft stor mental nytta av både Ironman Kalmar och Border to Border, de gånger jag själv har tvivlat har någon sagt, ”you can do it, you are an IRONWOMAN”

Regn, kyla,vind, hetta, skratt, blod, svett ( ja massor avbs stick trots cgm) och tårar ( när jag ringde Alvar när jag blev utskriven från sjukhuset), varför ?

Jo för jag är POWERED BY INSULIN!

I luften 19 september mellan Barcelona och Köpenhamn

TACK TILL:

  • Petter på prime-cycling.se och ”Mr Metornic” Tack för era goda råd gällenade hjul. mina hjul gör att jag rullar förbi även de snabbaste grabbarna i nedförbackarna på Grand Tour. Stort tack öäven för ”bum cream”, den burken är nästan slut!
  • Martina, Medvikrämen du gav mig i födelsepresent inför Vättern 2011 är i princip slut, även den har gjort att jag har kunnat sitta på sadeln varje dag
  • Henrik på Rubin Medical, jag uppskattar SÅ  dina kunskaper om Animas Vibe, dina råd om träning i kombination med CGM och ditt ständiga peppande! Du är en otroligt fin vän!
  • Fredrik, du dök upp som ”en gubben i lådan i augusti”, Veronica och jag hade ingen aning om att vi skulle bli tre svenskar. Otroligt skönt att kunna prata sitt modermål när man är trött, låg, hög, grinig eller bara glad! Du har helt klart the  Grand Tours snyggaste ben, (ja i norra hemisfären i allafal, hahal )
  • mamma, Malin och Jerry, tack för allt peppande om att kämpa på när jag hade x antal kilometer kvar, som Malin skrev innan, ta km efter km , mil efter mil, så fixar du det. Mammas tips om att ”låtsatsåka” en känd sträcka hemma funkar, jag vet inte hur många gånger jag har cyklat fram och tillbaka till Sjöbo. ( Från mitt barndomhem till Sjöbo är det 1,5 mil och den vägen har jag åkt till skolan i tre år )
  • alla vänner och ”diabetesbarn och föräldrar” som har peppat och puschat och gett mig KRAFT, ENERGI och STRYKA att cykla vidare!
  • Sally, dina gotlänska hemstickade sockar borde du ta patent på, det var värmt mina fötter så mycket!

Två personer vill jag tack extra mycket, utan er hade det aldrig gått;

Veronica Nevrell, visst har vi haft fantatiskt roligt ihop?! Inte hade vi kunnat ana oss till att dessa upplevelser när vi bestämde oss för dessa i mitten av maj? Jag sa det till till dig härmodagen och jag säger det igen, det finns ingen i världen jag hellre delar rum med än mig dig! Du har trösta mig och jag har trösta dig, vi har KÄMPAT, vi har SKRATTAT och jag är SÅ GLAD över att få dela mHealth Grand Tour 2013 med dig- dessa 14 dagar kommer vi minnas så länge vi lever!!!

Alvar. Vad hade jag gjort utan dig? Jag litar mer på dig än alla doktorer i världen, det var väl därför jag hellre prata mig dig när jag låg på golvet i Saarbrücken än med teamets läkare( som inte alls fattade varför eller vem jag ringde mitt i natten en fredag kväll.) Du har varit med mig mentalt varenda meter sedan Bryssel och du är det bästa med min diabetes typ 1!

5 thoughts on “mHealth cykla 180-210 mil med diabetes typ 1-går det? Reflektioner

  1. Stor Grattiskram på dig Josefin, för allt du gått i genum på denna resa,och dessutom klarat denna.Kul att suckarna har varit till nytta även på denna resa Lite kalla hösthälsningar från Gotland, och välkommen hem.,

  2. Grattis Josefin!
    Du inspirerar så många och bevisar gång på gång att diabetes går att bemästra i de mest extrema förhållandena. Det ger hopp! Stor kram!
    /Hanna – mamma till Isabelle 7 år som har diabetes typ 1. Isabelle vill bli idrottsstjärna en dag; i löpning eller skidåkning.

Kommentera

