mHealth dag 6 Annecy till Voreppe-Josse cyklar Tour de France /Daily Dose

www.mhealth.com kan ni se mer om rider 564, dvs mig.

Tour de France, cykeltävlingen i Frankrike varje sommar, ser ni den? Jag har ALDRIG sett en enda etapp! Jag bara vet att det är en gäng vältränade cyklister som cyklar runt Frankrike.

Men nu har jag cyklat Tour de France! En liten del av banan alltså, inför 100årsjubileumet av Tour de France i år har toppen på Semnoz lagts till. Således började jag dagen med 18 km uppför…..och trots att jag tog lite insulin till frukost blev jag rätt snabbt halvlåg, men höll bs uppe med sportdryck och skumtomtar. Jag trampade och trampade och TRAMPADE. 18 km tog mig en bit över 2,5 men vilken SEGER att komma upp på toppen!!! Det blir ett oförglömligt minne! Väl på toppen ringde jag först till Alvar som inte svarade ( tyvärr visade det sig att han hörde mig men jag hörde inte honom) och sen till Anders Gyhlenius telefonsvarare. De måste ju få vara med mig här, om än mentalt!

18 km nerför, låter inte det härligt? Få vilan benen lite! Det var det inte, det var SVINKALLT! Trots att jag hade dubbla regn och vindjackor och sen tillfällig lösningen med plasthandskar från sjukhuset och platspåsar på händerna , frös jag så jag hackade tänder när jag kom ner i dalen igen.

Magiska vyer, höga berg, vi har sett Mont Blanc massivet och jag som aldrig varit i Franska alperna, än mindre på sommaren har upplevt massor.  Totalt har jag kört över 4 toppar, Semnoz var högst. Vid förmiddagsstoppet började pumpen att pipa att den hade lågt batteri. Plan B var med i beräkningen, jag hade med ett extra batteri. Det var INTE med i beräkningen att det också skulle vara i princip urladdat!! Dessvärre hade jag inte plan C …då!

Vid eftermiddagsstoppet dog batteriet i pumpen men jag brydde mig inte så mycket, jag hade ju bara typ 2 h kvar och bs låg på 8.3. Det var ju lugnt…trodde jag!

Idag har jag ätit 3 mars, 100 gr skumtomtar, 1800 ml 8 % sportdryck och ost, bröd och kött till lunch och ett äpple. Jag tog dessutom med mig två croissanter, men de glömde jag bort!

Väl på hotellet ringde jag Alvar för en rapport om dagen och mätte mitt bs samtidigt, 27,2! Oj! jag sa till alvar att jag borde nog ta en spruta för att komma ner, pumpen kan ta en del tid. Då insåg jag att jag hade sprutan i Team Blood Glucose kylväska och det var då jag kom på plan C! Daily  Dose! Daily Dose är en engångsspruta som man kan fylla upp till 10 E i förhand och ha med sig om man av någon anledning inte vill ha med sig en stor spruta. SMART! Det borde jag ju tagit med mig idag, som komplement till det extra batteriet!

Jag fyllde på sprutan och tog den. Jag kan verkligen rekommendera dem, Alvar har dem med i reserv. Prata med er sköterska så kan ni ha en gäng till er penna eller pump.

När jag sen kom ner till middagen var jag låg, när jag kollade bs låg jag på 3,3. Jag tänkte snabbt när jag insåg att jag inte hade något druvsocker med mig; ”Har någon här socker med sig” (där satt ju minst 20 diabetiker i rummet av oss 80). Inget svar. HAR NÅGON HÄR SOCKER MED SIG? Då reagerade en kille och viftade, en diabetiker som hade strösocker i påsar. Jag fick mitt socker och gick lugnt och satte mig och trodde allt var under kontroll. JAG hade allt under kontroll men två personer kom springade och hade en rad synpunker; You are hypo, your behavior is irrational! Nä sa jag, jag är inte superlåg, men jag är på trend på väg nedåt och därför ville jag har socker för säkerhetsskull. Då fick jag en utskällning för att jag hade frågat högt om någon hade socker. Jag tyckte jag handlade synnerligen rationellt, för jag ansåg att jag borde få snabbast hjälp genom att fråga!

I morgon är det vilodag, ska försöka lägga upp lite foton då!

SEMNOZ på Tour de France rutten!

SEMNOZ på Tour de France rutten!

 

5 thoughts on “mHealth dag 6 Annecy till Voreppe-Josse cyklar Tour de France /Daily Dose

Kommentera

