mHealth day 6 Pontarlier till Annency- skiftande fokus -Josse är KALL

Det är lustigt hur fokus flyttas beroende på vad som händer under dagen och under passen. I morse när jag cyklade ut hade jag väldigt ont när jag satt ner på sandeln. Jag är inte helt van vid min sadel än , dessutom jag har fått två små varfyllda finnar på insidan av låren. AJ! Men så händer det något och plötsligt är fokus flyttat till något annat.

Dagen brukar börja med att jag vaknar lite före Veronica och sätter på Wake me up;

Feeling my way through the darkness
Guided by a beating heart
I can’t tell where the journey will end
But I know where to start

They tell me I’m too young to understand
They say I’m caught up in a dream
Well life will pass me by if I don’t open up my eyes
Well that’s fine by me

So wake me up when it’s all over
When I’m wiser and I’m older
All this time I was finding myself
And I didn’t know I was lost

Det är verkligen så det känns när man börjar trampa på morgonen, hjärtat guidar mig framåt, jag vet var jag börjar men jag har ingen aning om vad slutet är! I morse cyklade jag ut ur Pontarlier och passarar flera medeltidsborgar och tänker då på ”Broren”, min lillebror som älskar medeltiden. Vidare dyker en bondgård upp och där står ett fordon från DeLaval där min syster har jobbat. Så går associationerna hela tiden, jag får syn på någon och så associerar tankar fritt. Min franska kompis Kantäään hade skrattat gott åt alla min uttal, jag kan ju inte franska.

Fokus på sittbenet släppte när regnet ökade i styrka. Tankarna gick till Alvar, som så fint fixat med min MP3 spelare, i ösregnar skattar jag högt åt Hassans alla skämt. Där i ösregnet så börjar jag överväga vad jag sysslar med; jag lägger mellan 45000-50 000  kr på att cykla nästan 200 mil, jag har kämpat för at få semester och jag tänker på vilken lång fin semester jag kunde fått i Söderhavet för pengarna.

Men så samtidigt kom jag att tänka på ett mail jag fick i morse, en mamma som skrev att hennes 11 åriga barn tyckte att diabetes var så jobbigt. Men nu läste de min blogg tillsammans och kände att de fick inspiration!! Tack snälla för mailet, det fick mig att tänka om och genast gick cyklandet lättare. Idag har vi kämpat upp för backar i Jurabergen

Jurabergen är ett centraleuropeiskt bergsystem på gränsen mellan Schweiz och Frankrike. Denna bergskedja har gett namn åt den geologiska tidsperioden jura. Namnet Jura har även givits åt bergskedjan Montes Juramånen.

Jurabergen är skilt från Centralalperna genom den schweiziskschwabiska högslätten, sträcker sig från Rhônefloden nedanför Genève i nordöstlig riktning till övre Main. Taget i denna omfattning är dock Jurabergen mera ett geognostiskt än orografiskt begrepp; ty även om samma formationsgrupp, det så kallade jurasystemet, är rådande i hela detta bergssystem, är dock bergbyggnaden väsentligen olika i de tre sträckor, i vilka man indelar Jurabergen. Det är också först sedan man funnit de geologiska formationernas identitet som man utsträckt namnet Jurabergen till de bergsträckor som ligger norr om Rhen. Deras gamla namn är Alp.

Lunchen intogs i ösregn och efter det började en 30 km lång utförslöpa. när jag hade kört 300 m insåg jag att jag hade glömt min vattenflaska och min sportdryck!

Idag har jag kört med förhöjd basal och ätit ;

  • 3 Mars
  • 100 gr skumtomtar
  • 2 barnmatsfruktpureburkar a 45 gr
  • 1 banan
  • lunch (pga regnet blev det bara bröd, ost och skinka)
  • 3 x 600 ml 8 % sportdryck

Bs har varit lite hoppingare idag, som lägst har jag haft 5,5 och som högst 15.

När utförslöpan närmade sitt slut kom också SOLEN och de resterande 75 km har varit rätt lätta. Visst låter det helt sjukt att jag har kört 174 km idag? Jag fattar inte att jag orkar, men hittills gör jag ju det. När jag kom fram till Annecy ikväll  var jag lite hög, tog en korrigeringsdos för att sedan RUSA ner till en cykelaffär. Jag har blivit av med mina älskade Blitz solglasögon med ljusa glas ( de jag har på min Facebook profil) och det är bara att bita i det sura äpplet och köpa ett par nya när jag kommer hem, de jag har heter small face och det går att byta glas i dem. Men jag måste ha ett par med ljusa glas här med så jag har köpt ett par likande, ett par regnsockar att sätta på skorna och mer ”bum balm”.  När jag gick tillbaka till hotellet började CGMen att pipa, jag hade ju glömt att jag tagit insulin och sen rusat iväg. In i ett konditori, jag hittade 70 cent i fickan och frågade vad jag fick för dem ; un croassiant !

I morgon ska vi cykla delar av Tour de France , vi ska upp på Semnoz toppen, 17,5 km med en stigning på 1000 me börjar jag med i morgon bitti och sen blir det 4 toppar till…..puuuhhh

Jag ringde Anders Gyhlenius i kväll och ha sa ” Vad är det för en idiot som ringer, det måste vara Josefin  som inte har någon koll alls…. nä jag hade ingen aning om att jag ringde när det var 3 min kvar av VM-kvalsmatchen! 🙂

Anders frågade hur det var och jag sa att det är jobbigt. Är det JOBBIGT sa Anders, totalt full i skratt!

Anders G och Alvar är med mig mentalt stora delar av resan och nu har bägge lovat att vara det i morgon med- känns bra!

Croissant i Annecy, Frankike

Croissant i Annecy, Frankike

 

 

2 thoughts on “mHealth day 6 Pontarlier till Annency- skiftande fokus -Josse är KALL

Kommentera

